Arduino + 2 servon + mus (3 / 5 steg)
Steg 3: Arduino programvara
Arduino styrelsen att ansluta till datorn. (USB-kabel)
Öppna arduino programvara
en) kopiera och klistra in koden i den arduino skissen
b) alltid kontrollera någon kod som du laddar upp, detta sparar tid.
c) när du har kontrollerat koden, gå till ladda upp den till Arduino styrelsen.
d) stänga Arduino.
Här är koden: (jag har testat denna kod flera gånger innan jag klistrat in den här
Arduino kod:
#include < Servo.h >
Servo yservo; Servo xservo; servon för x och y
Ange ursprungliga värden för x och y
int ypos = 0;
int xpos = 0;
void setup() {
xservo.attach(14); (analog stift 0) för x servo
yservo.attach(15); (analog pinne 1) för y-servern
Serial.BEGIN(19200); 19200 är graden av kommunikation
Serial.println("Rolling"); några utdata för debug ändamål.
}
void loop() {
statisk int v = 0; värde som ska skickas till servo (0-180)
om (Serial.available()) {
char ch = Serial.read(); läste i en karaktär från den seriella porten och tilldela ch
Switch(CH) {/ / switch baserat på värdet av ch
ärende '0'... '9': / / om det är numeriskt
v = v * 10 + ch - '0';
/*
så om tecken skickas är 45 x (vända x servo till 45 degs)...
v är värdet vi vill skicka till servo och det är för närvarande 0
Den första char (ch) är 4 så
0 * 10 = 0 + 4 - 0 = 4;
Andra tecken är 4.
4 * 10 = 40 + 5 = 45 - 0 = 45;
Tredje röding är inte en number(0-9) så vi släppa igenom...
*/
bryta;
fallet "x": / / om det är x
/*
.. .och land här
där vi skickar värdet av v som är nu 45 till x servo
och sedan återställa v 0
*/
xservo.write(v);
v = 0;
bryta;
fall "y":
yservo.write(v);
v = 0;
bryta;
}
}
}