Bekämpa Robotics handledning (2 / 16 steg)
Steg 2: vapen
Olika typer av vapen tycks vara oändliga. Det finns två huvudsakliga Kategorier: aktiva vapen och passiv vapen. Aktiva vapen är alla vapen som flyttar. Passiva vapen vända i princip hela roboten i ett vapen, via en kil, spjut eller något sånt. Jag har en inriktning mot aktiva vapen, eftersom matcherna mer actionfylld, men robotar med passiv vapen är mycket framgångsrika på grund av sin inneboende styrka.
Passiva vapen:
Kil robotar:
Dessa robotar med en kil vänds motståndaren. De har oftast mycket starka drivmotorer. För att försvara mot kilar, göra säker din robot kan vända sig tillbaka över, eller kan köra upp och ner.
Spjut robotar:
Dessa robotar använder ett spjut att tränga igenom motståndarens rustning. De kräver mycket starka drivmotorer, och ibland även det inte tillräckligt med kraft för att få igenom pansar. Spjut robotar är mycket ovanliga i insekt vikt robotar, eftersom det är svårt att hitta motorer kraftfull nog att göra roboten att tränga igenom pansar. För att försvara mot spjut robotar, kontrollera att du har stark pansar.
Aktiva vapen:
Horisontella spinnare:
Dessa robotar har oftast en snabb spinning och tunga bar som gör stor skada. De satte också en hel del belastning på sina egna delar dock. Det bästa försvaret mot dessa robotar är att ha stark pansar och alla du elektronik chock monterad (kardborrband). Detta område av vapen inkluderar men är inte begränsat till:
• Horisontell Bar spinnare
• Hela kroppen spinnare
• Undercutters
Vertikala spinnare:
Robotarna vanligtvis tänker vända motståndaren över och göra skada med vapen som har "tänder" på dem. Det bästa försvaret mot detta är att antingen ha rustning som inte kommer att få flisas sönder, eller låter små bitar lossnar i taget, inte alla på en gång. Detta område av vapen inkluderar men är inte begränsat till:
• Sågar
• Trummor
• Vertikal Bar spinnare
Simfötter/hammare:
De flesta av dessa robotar använder pneumatiska cylindrar att snabbt flytta en flipper eller hammare. De flesta av tid bultar är inte mycket effektivt på insekt vikt robot, eftersom det är svårt att göra en med tillräcklig kraft att pierce rustning, och hålla den under viktgränsen. Det bästa försvaret mot en hammare med tåliga rustningar. Bläddra robotar är effektiva mot robotar som inte kan köra upp och ner. Men med de exponerade armar som används för att vända, de är inte mycket tålig. Det bästa försvaret mot en bläddra robot är inverterbar. Detta område av vapen inkluderar men är inte begränsat till:
• Hammare
• Flipper
• Motordriven kilar
Sällsynta vapen
• Avfyra
Dessa robotar brukar inte mycket effektivt, om inte deras motståndare har vissa delar av trä. Vissa händelser kan också inte brand andas robotar. Det bästa försvaret mot dessa robotar är att se till att ingen elektronik är utsatta, men du förmodligen aldrig kommer att möta en av dessa robotar i insekt vikter.
• Multibots
Dessa robotar är mer än en robot arbetar som en. Ett exempel är tre 1 pund robotar konkurrera som en beetleweight robot. Dessa robotar är något vanligare än brand andas robotar.
Inget vapen är bäst, om det är byggt stark; Det är lika effektivt som alla andra vapen. Vissa vapen som en helkropps spinner kan tyckas vara oslagbar, men när roboten har snurra något det tunga så snabbt, det lägger stor belastning på alla komponenter, orsakar saker att bryta. Även fungerar vissa vapen bättre mot vissa typer av robotar.
Att sluta för de bästa försvar: se till att din robot är inverterbar, har stark pansar, ingen elektronik utsatt och alla elektronik är chock monterad.
En sak jag lärt mig med min första robot, Titan, är att du bör använda en större skaft storlek än du tror. Exempelvis på Titan jag använde 1/8" diameter skaft för trumman, men det brast i 4 av de 6 matcherna jag hade. Som sagt, allmänt dessa storlekar kommer att fungera:
-Fairyweight-1/8"
-Antweight – minst 1/4"
-Beetleweight – minst 1/4", men 3/8" skulle vara bättre.