Bop med FPGA ombord (1 / 7 steg)
Steg 1: Introduktion:
Du håller på att inleda projektet är mycket unik. Har du någonsin spelat BOP det? För det är vad du gör.
Detta sensationella elektroniska spel kan produceras med en egen FPGA styrelsen och förbättrade med några enkla elektriska komponenter. Detta är en riktigt cool projekt som innebär en tid och visst arbete. Har du möjlighet att skapa olika Bot det knappen motioner (bop det, twist, spak, etc.). Du kan antingen använda ombord knappar för att representera de olika motioner, men spelet blir mer likt en Whack en mullvad. Ian personligen gjort olika resolutionsförslagen från lego. Att göra de olika funktionerna är intressant och mycket unik. Om denna FPGA Bop det byggs rätt, kan det vara mycket roligt att spela. De flesta komponenter kopplade till huvudfilen är mycket användbara program som kan användas till alla projekt bredvid denna FPGA Bop. För oss är detta projekt var mycket intressant och utmanande, vi önskar att vi hade lite mer tid som vi var mycket nära att avsluta det. Det lärt oss mycket om klocka integration i finita Tillståndsdatorerna och olika moduler. Sammantaget var det mycket roligt och spännande projekt.
Den vår slutresultatet av våra FPGA Bop det kan ses på första sidan av vår Instructable.
Att skapa våra FPGA Bop det enligt de ursprungliga reglerna för en Bop det tog upp några frågor:
1. röst integration. Det var svårt att införliva röst i den tid vi hade. Så istället används vi ombord på lysdioder för att visa vilken knapp att trycka på.
2. Visa lysdioder. Belysning LED en gång i en cykel/väntetid. Det kom in i komplicerade beräkningar att ange LED på hög när i cykeln.
3. klockor integration. Klockor har blivit mycket komplex fråga som tilldela/räkna rätt klockan för en viss modul blev förvirrande. Varje modul var tvungen att springa på någon form av klocka.
4. yttre knappar. Att få knapparna för att vara kompatibel med FPGA tar tid, speciellt eftersom vi inte var redo för sina och andra specifikationer.
Vi var riktigt nära att göra våra FPGA Bop det att fungera, men dessa frågor har orsakat FPGA styrelsen att bete sig inte enligt våra förväntningar.
Här är några rekommendation/förbättringar om du planerar att driva detta projekt:
⬧ Granska ändliga Tillståndsmaskinen för förbättring.
⬧ Recension Clk division program.
⬧ Märk din tråd.
⬧ Se om du använder hög till låg eller låg till hög kontakter.
⬧ Start tidigt, detta projekt är mycket tid att beskatta.