Bop med FPGA ombord (5 / 7 steg)
Steg 5: Finite State maskin:
Vi ville ha våra spel Mikronesien att vara så enkla som möjligt, så vi utformat att det har tre tillstånd. Starttillstånd som kallas inaktiv, går bara på tomgång tills användaren använder startknappen för att börja spelet, ställa en aktivera signal till hög. En gång pressade nästa tillstånd är väntetid, väntar till slutet av de nuvarande fyra takterna, då nästa tillstånd är en vänta-för-resultat stat där de slå och indikerade ledde visas. I detta tillstånd väntar maskinen ett resultat från den kontrollapparat som kontrollerar knappen ingångarna mot slumpmässigt valda Alternativknappens värde. Om tiden går ut utan input, spel återställs till tomgång och möjliggöra återvänder till låg - detta sker också om motsvarigheten returnerar inte matchen. Men om motsvarigheten returnerar match, sedan nästa läge vänta-för-tid-vänster, där maskinen kontrollerar tiden över värdet som skickas från timern. Sedan endast från denna väntande läge, poängen ökas och maskinen returnerar vänta på ingång med ett nytt värde anges knappen.
I efterhand, vi kunde ha använt två separata Mikronesiens individuellt hantera spelet status (spelet över eller fortfarande spela?) och ingående status (en knapp har tryckt? Stämmer det? Är det fortfarande tid kvar?).