Chess Robot (7 / 7 steg)
Steg 7: programvara
En av fördelarna med systemet är att det är en fristående
systemet. ingen extern programvara eller maskinvara krävs (utan att behöva ansluta den till en dator). Därför, den programvara som kommer att köra hela systemet är mycket viktigt, och kör kärnan i systemet. Många aspekter på funktionerna i programvaran anses:
1. fastställa spelarens rörelser.
2. Kontrollera om spelaren rörelsen var lagligt och meddela honom om det var olagligt.
3. att hitta en lämplig rörelse för robotarmen.
Det första steget är att bestämma vilken bit spelaren går, och vad är destinationen. Detta görs med hjälp av en algoritm som läser alla positioner (med sensorer) före och efter spelaren flyttar lappa. Algoritmen att jämföra data före och efter den rörelse och ser de positioner som ändrades. När algoritmen hittar positioner, det kan skapa en rörelse som "källa" till "destination", som sedan går till nästa steg: certifiering av rörelsen.
När rörelsen är markerad, kan det vara en av två utgångar:
· Slå på gula lampan om rörelsen var olagligt
· Flash-gul-grön-röd LED om rörelsen var lagligt
Om spelaren rörelsen var olagligt, går systemet inte vidare tills spelaren korrigerar sin rörelse. När rörelsen är korrigerat (och kollade igen av systemet) systemet går vidare till nästa steg: att hitta en lämplig rörelse för robot.
Design av schack algoritmer kan vara mycket utmanande. Här lägger jag den kod som används. Det är en modifierad version av en schack algoritm som utvecklats för Propeller mikrokontroller.