Enkla animatörerna med servon och Arduino (5 / 5 steg)
Steg 5: Analog marionett strängar i en Digital värld
Det första steget är att ansluta reglagen direkt till Arduino att få rätt riktning. De positiva och negativa terminalerna av driva ut bör ansluta till ände av reglaget och torkar PIN-koden ska ansluta till en analog i på Arduino. Du kan använda en multimeter för att bestämma korrekt anslutningen om det inte omedelbart klart. Du letar efter en spänning som varierar mellan noll och fem volt när du flyttar skjutreglaget.
Använd flaggan debug i den enligt koden att få seriell utgång vilket kommer att hjälpa dig att avgöra korrekt orientering av potten. Du vill i princip bara en lem att flytta upp när skjutreglaget flyttas upp. Det är ganska lätt att få orientering fel när lödning men oroa dig inte om du gör eftersom det kan korrigeras via programvaran.
Löda allt till en perfboard när du är nöjd med driften av varje pott. Jag höll alla positiva anslutningar på ena sidan och alla negativ till den andra. Jag tog en läsning från varje torkar stift när detta steg var fullständig att kontrollera att allt var fastlödda korrekt. Jag sedan lödas varje individuella torkar till en av stiften en IDC kontakten.
När allt är klar bör du ha två ingångar för makten och fem utgångar för var och en av krukorna. Skriva skissen till Arduino och ansluta allt upp till kontrollerar du att det fungerar.
Vad som händer
-Anslut ett par LDRs eller rörelsesensorer för att spåra rörelse för huvudet följa.
-Lägg några lysdioder för ögonen.
-Gör det tala.
-Saker allt i kroppen och göra det trådlöst.
-Vad annars?