Göra en spelbar laserskurna grammofonskiva från Bioshock Infinite (1 / 8 steg)
Steg 1: Varför 78 rpm?
Till skillnad från Mister Albert Fink ger jag kredit äras bör.
Jag ändrade amandaghassaei underbart dokumenterade instructable och anpassat den för 78 rpm. I själva verket är det förmodligen bäst att läsa hennes först. Den instructable är avsett för styckning poster av olika material i 33,3 och 45 rpm, den vanligaste registrera hastigheten. Författaren gör endast en hänvisa till 78s.
Det finns dock flera fördelar med att skära på 78 rpm
1) grammofoner är 78-exklusiv: gammaldags veva fonografer kan bara spela denna hastighet. Dock inneburit mycket tidigt poster före bildandet av RIAA standard och dålig pressning kvaliteten på vänden av århundradet att poster har variabel hastighet från 60-130 rpm. Etiketter skulle ibland Visa hastighet krävs, men ofta det var kvar upp till lyssnaren. Många fonograf har hastighet adjuster därför.
Detta var standardiserat till 78 rpm 1925.
2) mono ljud: laserskärare kan bara hantera skära skåror med mono; separat vänster och höger kanal är omöjligt. När lasern skär posten, följer en linje som skapar ett spår med två identiska väggar. För att passa två kanaler på ljudet på ett spår, stereoljud, två groove väggarna måste skäras med olika laterala och vertikala modulationer.
78s och tidig vinylskivor var uteslutande mono, därav den enda talare, perfekt för tid jag ska för.
3) sido skära skåror: djup av laser kan justeras före styckning, men inte på-den-fluga under snittet. Så måste några spår av laserskärare gå fram och tillbaka och inte upp och ner.
De flesta 78s och mono vinylskivor hade sido skära skåror som fortfarande är norm idag. Vissa Pathé och Edison Diamond skivor klipptes vertikalt (kallas även hill och dale inspelning), men skivbolagen skjutas i favör av laterala snittet. amandaghassaei nämner att det är bäst att 3D skriva ut en post med vertikalt skära skåror som den lodräta axeln är mest exakta. Kanske kan dessa två instructables kombineras för att göra en skiva spelbara på en Edison diamantskiva maskin.
Se här för en stor visuell förklaring på hur posten visaren extrakt ljud från spåren.
4) bredare spår: som amandaghassaei i hennes 3D tryckt rekord instructable, 78s använder en större nål (2.2-3,6 mil eller 0.0022"-0.0036") att passa in i de bredare spår. Däremot kräver "microgroove" LPs en 0,7 till 1,0 mil (0.0007"- 0,001") nål.
Laserskärare jag använder har en minsta kerf av 0.006", så är det mer lämpligt att göra en 78 stil post och sedan använda en penna för 78s för att säkerställa nålen gör full kontakt med groove väggarna.
Jag ska gå in mer i detalj på sidan laser cutter specifikationer.
5) en dubbelsidig: mycket tidigt poster var ensidig tills tekniken förbättrats som kan trycka på båda sidor av en post samtidigt. Mest av tiden, den tomma sidan var bara Tom, men ibland baksidan var fint präglade med företagets logotyp.
Poster trycks vanligen med två formar att trycka i ett kex av vinyl eller shellac på samma gång. Jag har inte kunnat göra en ordentlig dubbelsidig post i laserskärare. I grund och botten innebär det vända posten över och skärning i exakt samma position. För mesta, har jag betydande wow på den andra sidan eftersom spåren är tyngdpunkt från spindeln hålet.
6) bättre ljudkvalitet: om du kan få mer data förbi nålen per sekund, har du bättre ljud.
Jag ändrade amandaghassaei's ursprungliga ekvationer för att bevisa detta. Allt annat är konstant förutom hastigheten.
På 78 RPM
(78.26 rpm för 60Hz, 78.92 för 50Hz länder)
varv per sekund = (varv per minut) / (sekunder per minut)
varv per sekund = 78.26/60 = 1,30
inches per varv = 2 * pi * radius (nål) max inches per varv = 2 * pi * 5,75 = ~ 36
min inches per varv = 2 * pi * 2,35 = ~ 15
samplingsfrekvens = (upplösning per tum) *(inches per revolution) * (varv per sekund)
Max samplingsfrekvens på 78 rpm = 1200 * 36 * 1,30 = ~ 56200 = 56,2 kHz
min samplingsfrekvens på 78 rpm = 1200 * 15 * 1,30 = ~ 23400 = 23.4 kHz
Vid 45 RPM
Max samplingsfrekvens vid 45 rpm = 1200 * 36 * 0,75 = ~ 32400 = 32,4 kHz
min samplingsfrekvens vid 45 rpm = 1200 * 15 * 0,75 = ~ 13500 = 13,5 kHz
Vid 33 RPM
Max samplingsfrekvens på 33 rpm = 1200 * 36 * 0,5 = ~ 21600 = 21.6 kHz
min samplingsfrekvens på 33 rpm = 1200 * 15 * 0,5 = ~ 9000 = 9 kHz
Från amandaghassaei's instructable:
"Samplingsfrekvens är antalet prover per sekund i en sång. Vanligtvis är samplingsfrekvens 44,1 kHz (eller 44.100 prov en sekund). När samplingsfrekvensen droppar under omkring 40 kHz de högre frekvenserna av en låt börjar förlora deras detalj, men beroende på låten kan du gå ner till 20 eller ens 10 kHz samplingsfrekvens utan alltför mycket av ett problem."
Idealiskt, 78 rpm bör kunna ge en högre möjligt samplingsfrekvens bättre ljud.
Några varningar: Tyvärr, jag vet inte upplösningen (dpi) för min maskin bara precision, så jag har lämnat som oförändrad i ekvationer.
Dessutom de flesta 78s finns på 10" singlar, 12" var vanligtvis reserverad för längre Opera och klassisk bitar.
Dock diktera RIAA standarder också 78 rpm standarder och ekvationer kvar upp till läsaren.
Den största nackdelen med skära på 78 rpm är att fler spår är skyldiga som korrelerar till längre skärning. Så tar en 2-3 minuters sång upp en hel 10" registrera sidan medan en 12" LP rymmer 20 minuter av oavbruten musik. Jag arbetar fortfarande ut på kinks, men jag skulle vilja hitta ett sätt att minska skärprocessen; för närvarande tar det 10 timmar att klippa en hel post.