Göra en spelbar laserskurna grammofonskiva från Bioshock Infinite (4 / 8 steg)
Steg 4: Skära posten
Att välja låtar
Det fanns flera val som verkade lämpligt för detta projekt. De tidstypiska låtarna fanns redan på poster (och några på vax cylindrar). Klassisk musik och Scott Joplin låtarna är förmodligen moderna inspelningar, men liknande versioner kunde eventuellt hittas på records.
Så mitt främsta fokus var på den period klingande anakronistiska täcker som aldrig har funnits på en post.
"Alla vill styra världen"
"Bara Gud vet"
"Tjejer vill bara ha kul"
"Lyckliga Son"
"Shiny Happy People"
"Tainted Love"
Dessutom, det fanns några faktiska perioden låtar spelade in för spelet.
"Efter att du har gått"
"Kommer att cirkla vara obruten" (choral och duett versioner)
"Wild Prairie Rose" är en modern sång som sjungs av Jessy Carolina (som är sångare i några av de tidigare låtarna) och hennes band "Ommie Wise". Det var en fin touch i spelet.
Tyvärr, test-nedskärningar av de låtar som tydligen har körts genom vintage filter med konstgjorda dyker och sprakande kommer inte alltför stort. Jag skulle vilja ha tillgång till de ursprungliga inspelade tar att eventuellt få dessa att låta bra på records (med sina egna faktiska dyker och klick)
Så fast jag med "Bara Gud vet" och "Will the Circle vara obruten" både sedan de var "live" utan filter och de var de mest kända låtarna från spelet.
Jag insåg också att titlarna var lämpliga beskrivningar som jag satt på laser cutter rummet i flera timmar i sträck försöker ta reda på om det fungerar.
Material
Jag fick först se till att det materiella valet var genomförbart. Vinyl är mycket mjukare än shellac och kan lätt ta intryck med finare detaljer. Men, det är mycket mer benägna att damm, statisk, och repor.
Enligt till denna hårdhetfjäll PVC har en Shore-hårdhet ca 75 medan akryl är något högre på ca 85.
Shellac poster kan ha upp till 75% av filler och slipmedel för att försöka slipa posten visaren till formen på spåren. Jag hittade lite dokumentation av hårdheten av shellac till akryl. Det närmaste jag kom var denna sida för att testa hårdheten av lacker. Tekniken är att använda en uppsättning av ritning pennor med varierande hårdhet (9H - 9B) och försöker repa finishen (9H är hårdast). De shellac finish har en hårdhet av 3B medan akryl varierar från 4H - 2H - 3B. Så teoretiskt är akryl hårdare än shellac så med en tung phonograph avspelare på materialet inte bör utgöra ett problem.
Jag försökte efterlikna tjockleken på faktiska poster. Jag slutade använda 0,125" akryl duk (klart var allt de hade). Om jag går tunnare, skulle jag vara berörda att den etsningar på varje sida skulle smälta in i varandra.
Att skapa de skära filerna
Det finns i princip 3 steg här.
1) med Audacity för att ändra ljudfilen
2) springandes på ljudfilen python att skapa en textfil med ljuddata
3) med bearbetning för att konvertera textfilen till en uppsättning vektor PDF-filer med räfflar
Igen, jag rekommenderar att du granskar hur amandaghassaei lade ut hennes filer och program för att skapa posten.
Även är jag inte säker på hur du infogar ett kodblock scroll-stånd som i amandaghassaei's instructable. Det kan vara en PRO-funktion. Jag ska innehålla en länk till min githud databasen.
https://github.com/UpgradeTech/LaserCutGramophoneRecord-78RPM
Första saker först, göra sinus testa rekord. Bara köra filen genom bearbetning för att skapa PDF-filen. Detta är att se till att din laserskärare är kunna klippa poster i första hand
Om du är otålig som jag, är här hur jag gjorde de registrera filerna:
Är det bäst att skapa en mapp som "Grammofonskiva". Inuti, sätta filen wavtotext-78test.py Python. Sedan bör du ha "LaserCutRecord_78test" mappen med filen LaserCutRecord_78test.pde bearbetning inuti.
Audacity
Jag hade inte så mycket av ett problem att få spåren att spela icke-förstärkt ursprungliga ljudfilen. Fortfarande är det något att se till att försöka få bättre ljud från posten.
Utjämningen är definitivt något att tillämpa. Alla moderna skivspelare tillämpas automatiskt RIAA utjämning standarden för att dämpa bas och öka diskanten. Detta förbättrar mastering processen som högfrekventa toner är svårt att forma korrekt och spela upp. Eftersom jag testar på en modern skivspelare, har jag att tillämpa och Invertera RIAA utjämning kurvan så skivspelaren kommer att spela upp det korrekt.
Men windup fonografer arbeta akustiskt och lägga till utjämning kommer att orsaka en tinny ljud. De flesta inspelningarna var inte avsedda för akustisk uppspelning. Från Wikipedia:
- Den högsta ljudnivån uppnås var ganska begränsad, att vara begränsade till de fysiska förstärkning effekterna av horn.
- Den energi som behövs för att generera sådana ljudnivåer som kan erhållas var tvungen att komma direkt från pennan spåra spåret. Detta krävs mycket hög spårning krafter som snabbt bar ut både pennan och spela in på laterala skär 78 rpm poster.
- Eftersom bas ljud har en högre amplitud än högfrekventa ljud (för den samma upplevd ljudstyrka), krävs utrymmet tas i spåret av lågfrekventa ljud behövs för att vara stor (begränsande uppspelningstid per sida i posten) att rymma de basen noterna, men de höga frekvenserna endast små variationer i spåret, som var lätt påverkas av buller från oegentligheter (slitage förorenar, etc.) i själva skivan.
Ha detta i åtanke om slutprodukten är avsedd för windup fonografer.
"Gå till effekt > utjämning och välj RIAA. Slå till omvänd och tillämpa, du ska nu höra de högre frekvenserna av ditt spår uppsving. "
Något annat att titta på är dock att olika skivbolag före anpassningen av RIAA-standarden, hade sina egna utjämning standard. Ibland vill du även se skivbolag råda dig att använda den egna nålar och fonografer för "perfekt ton". Audacity wiki har en plugin och en tabell för att återskapa olika 78 utjämning kurvor. Detta kan vara något att titta på när man försöker få bästa resultat när du spelar på en antik fonograf.
Angående amandaghassaei's råd till lägga till 2 sek av tomma ljud i början och slutet av spåret, det är mindre nödvändigt för 78 rpm som någon tystnad kommer att sträckas ut och skapa flera spår av i stort sett Tom data.
Ska du exportera som en wav-fil i mappen "LaserCutRecord_78" test med Python.
Python
Jag hade den märkligaste bugg som jag isolerat till filen Python. Även om jag ställa in bearbetning filen till produktionen på 78 rpm, posten klipp från filen spelas på 45 rpm.
Wav-fil var provtagning 22.05 kHz (du kan kontrollera i Audacity). Sampling rate variabeln i filen Python var också inställd på 44,1 kHz.
Inledningsvis jag fifflat runt med inställningarna i filen bearbetning, men de gjorde liten skillnad i PDF-filer de utdata.
Så småningom, jag halverat provtagning i filen Python till 22.05 kHz. PDF-filer visade omedelbart mindre komprimerade ljudvågor. Jag skär ut en testpost och spelade det på 78 rpm. Konstigt nog, det lät riktigt långsamt även på 78 rpm.
Jag spelade in det på min dator och påskyndas i Audacity. Jag räknat så småningom ut att det behövde spelas på 90 varvtal. dubbelt så snabb som 45 rpm.
Jag teori var att det fanns en relation mellan samplingsfrekvens och RPM. Jag visste att vilken samplingsfrekvens som motsvarade med 78 rpm måste ha varit mellan 22 och 44 kHz.
Om ni minns din high school algebra, att veta att provtagning på 22.05 kHz spelar på 90 RPM och 44,1 kHz spelar på 45 RPM, ekvationen är följande:
Under förutsättning att x är RPM och y är Hz
y = - 490 * x + 66150
Koppla in 78.26 RPM för y (jag bor i en 60 Hz land)
y = 27802.6 Hz
Jag pluggade detta tillbaka till Python filen med frate = 27802.6
Det fungerade perfekt på 78 rpm.
Jag vet inte exakt var problemet är i koden, men om provtagning av din wav-fil är 22050Hz, Python filen bör ha 28702.6 som frate för posten att spela korrekt på 78 rpm.
Testa rekord nedskärningar, är därför nödvändigt att se om din grooves skissas korrekt. Såvitt jag vet, finns det inget sätt att räkna ut om din räfflor är på rätt hastighet än spela den. Du kan bedöma något genom att observera hur komprimerad ljudvågor är på pdf från bearbetning.
Se till att kopiera namnet på wav-fil till linjen
Filnamn = "yourfilename.wav" #file som ska importeras (ändra detta)
Slå Run > RunModule och du bör ha txt-filen sparas i samma mapp som filen Python efter en minut eller så.
Bearbetning
Nu öppna mappen "LaserCutRecord_78test" med bearbetning filen inuti. Kopiera den .txt filen du just gjort till den här mappen.
Öppna upp bearbetning skissen. Glöm inte att ändra namnet på den fil som ska importeras i bearbetning skissen till filnamnet txt gjort i det föregående steget:
Snöre arkivnamnen = "yourfilenamehere.txt";
Kör den bearbetning skissen av skiss > Kör. Bearbetning skissen kommer ut flera pdf-filer som innehåller räfflar för din post. Den sista filen kommer att innehålla runout groove, spindel hål, och spela in disposition.
Jag kommer att fokusera på avsnittet "parametrar" som de gäller för denna post.
Du kan ändra filstorleken på varje pdf-fil under "numGroovesPerFile". Som tidigare förklarats hade jag att begränsa den till 5 annars jag skulle förlora groove data under överföringen bearbeta och kraschar min dator på grund av det stora antalet datapunkter. Jag tycker det är bra att sätta den till en hög nummer, till exempel 500, så en kan undersöka hela posten på en gång. Detta kan vara användbart att observera om vågorna har sträckt och är förenliga med 78 rpm.
Som tidigare förklarats, ska samplingRate anges till 27802.6.
cutterWidth och cutterHeight beror på din skära sängens storlek.
Om poststorleken ändrade jag det av 12" rekord specifikationerna till en 10" post. "diameter" är rekord diametern medan "innerRad" och "outRad" är radierna av innersta och yttersta spåren. Bekräfta dessa mot den RIAA standarder sida.
Det är bäst att lämna "innerHole" ensam och inte göra den något mindre. Akryl är mindre förlåtande än vinyl och shellac och det kan fastna på spindeln.
Huvudfokus blir spåren att vara en nära som möjligt både att replikera 78 poster och inte har de ökade antalet spår sträcker sig in i etikettområdet. Vissa spelare har en auto avkastning som gör det omöjligt att spela posten förbi etikettområde due. Tonearm kommer att automatiskt höja och återgår till vila.
Ovanstående bilder är test poster där jag försökte närma räfflar tillsammans. Den sista bilden är en ganska roande testpost som visar hur långt spåren skulle ha utvidgat mot centrum om det hade blivit färdigställt.
Variabeln "avstånd" var det viktigaste som jag ändrade. Jag har just nu det till 2. "amplitud" bidrar också till att minska utrymmet varje groove tar upp när den rör sig fram och tillbaka.
Många 78s och tidig vinylskivor har en excentrisk springa ut groove som skulle har aktiverat auto-återvändande och CD-växlare. Det är antagligen lättast att återskapa i vektor-programmet.
En sak att notera är att alla spåren idealiskt bör skäras i en session. Avstängning av maskinen misaligns räfflar aldrig så lite. Det fortfarande spelar, men kan eventuellt mistrack.