Hemgjord robotarm med hjälp av standarddelar använder Arduino och en bearbetning GUI (16 / 17 steg)
Steg 16: Bearbetning GUI
OK nu roligt kan börja.
Öppna bearbetning och ladda filen Robot Arm.ino. Klicka på knappen Kör och du bör se GUI dyka upp.
Första du måste göra är att välja den Com-porten som Arduino Uno är kopplat till vilket görs i listan droppe i det övre vänstra hörnet av hörnet.
För det andra, klicka på knappen Aktivera armen - detta var ett fail safe jag byggt. Nu finns det två sätt att göra armen flytta. Först är med skjutreglagen. Flytta reglagen flyttas det respektive gemensamt i armen det andra sättet är att flytta skjutreglaget för 2d omvända kinematiska på vänster mitten av GUI. Detta kommer att tala armen att flytta x avstånd från basen och berätta det hur högt från marken bör det vara.
Om du aktiverar fram kinematisk växla visas att matcha två distanserar.
Om du aktiverar den fasta axel växla har du möjlighet att ange en fast position för gripdon. "Normal" gör griparen justeras med vertikalt, "Parallell" gör det bo parallellt med marken, och "Parallell till Arm" gör det stanna i samma vinkel som underarmen. Om du vill använda den här funktionen måste du ha fram kinematisk växla aktiverad.
Ett par andra funktioner:
Knappen Återställ Arm: skickar kommandon på armen för att flytta den tillbaka till standardpositionen (start)
Post: loggar dina rörelser till standardfilen som skapas när du börjar skissa. Att använda vad du måste göra är att använda knappen Stäng när du är klar med vad det än är du ville spela in, sedan använda knappen Öppna och markera filen du vill spela upp. Att spela upp dina rörelser använda knappen Spela upp .
Några förslag:
- När du första start flyttar skjutreglagen om du vill se till att anslutit du allting korrekt. Lärt mig av erfarenhet.
- När du är klar att spela med din nya leksak se till att gör en återställning för att skicka tillbaka till utgångsläget.