Hur du gör din första 3d tryckt runda öppna manschetten armband! (6 / 11 steg)
Steg 6: 3d-modellering: att skapa det grundläggande mönstret - Boolean
Nu ska vi göra ett hål i mitten av designen. Anledningen till att vi gör dessa former på detta sätt är så att vi kan ha en repeterbar mönster. Så, för detta hål, kommer vi att booleska ett objekt från den andra med andra ord, att ett annat objekt från ett annat objekt eller.
Gå till skapa > Standard primitiver > Cylinder
Ändra parametrarna för en radie på 0.92 mm, höjd ca 10 mm och sidor till 12. Det är viktigt att matcha upp med Torus så nära som möjligt så att när cylindern skärs från det, det kommer inte att lämna en röra av polygoner som kan göra din modell ser hemska geometri. Också placera cylindern som centrum som möjligt inne i mitten av där möts de två Torus (se exempel). Den andra viktiga sak om Boolean är make säker objektet tränger igenom till på båda sidor om du vill ha ett synligt hål i varje ände. Så flytta objektet på plats kontrollera i alla vyer.
Nästa måste du markera objektet Torus och gå till panelen Modifier, skapa > Compound objekt > Boolean
I avsnittet Välj boolesk Välj plocka operanden B och klicka på cylindern. Cylindern ska subtraheras från Torus formerna. Högerklicka på Boolean och klicka på redigerbara Poly.
Nästa du vill kontrollera modell. Gå till redigerbara Poly, hörn och välj sedan de vertikala hörn att ansluta (se exempel). Klicka på Anslut för att ansluta dem i avsnittet Redigera hörn. Kontrollera den andra sidan och upprepa.
Därefter ser du att du har hörn inte ansluter. Det blir fyra på toppen och 4 på botten som måste ansluta till hörn hörn (se exempel).
Nu ska du se att det finns andra kanten loopar som finns kvar och några andra hörn. För detta, kan du snurra kanterna för att ansluta. I urvalsjuryn, markera och välj sedan kanten att snurra. I panelen grafit modellering verktyg, gå till geometri (alla) och klicka på snurra. Du kan behöva snurra några gånger att få det till linje korrekt. Välj någon av osammanhängande formhörnen sedan och väljer ta bort.
Om du har gjort det korrekt, bör ingen distorsion vid tillämpning av Turbosmooth. Allt ska se enhetligt. För att kontrollera geometri, lägga till TurboSmooth i listan Modifer (se exempel). Om allt är okej, sedan högerklicka på TurboSmooth och ta bort.
.
Påminnelse: detta skulle också vara en bra tid att spara (Ctrl + S).