Laserstyrda Ghost klättrare (8 / 10 steg)
Steg 8: Programmera Arduino
Den mer komplexa filen, är hjärnan av operationen. Jag har kommenterade det ganska grundligt i hela koden, men känn dig fri att fråga mig frågor. Jag ska ge några tankar om koden här för de som är intresserade.
Följande variabler är värda att spela med, beroende hur du vill använda enheten:
- resolutionen kommer att ange provtagning intervallet av sensorerna i millisekunder. Om du ökar denna gång, upplösningen på inspelningen kommer att minska, men yo kommer att kunna spela in för längre utan löpande ute om minne.
- routeSamples är det högsta antalet poäng för data kan du spela in. Du kan öka om du har minneskapaciteten på enheten. Ett bättre sätt att spela in längre linjerna skulle vara att minska provtagningstiden, upplösning.
- overtakePause är den minsta tid en klättrare måste spendera framför den andra innan den registrerar en omkörning händelse. Detta ligger för närvarande på två sekunder att förhindra en snabb uppsjö av motstridiga signaler när två klättrare är hals och nacke. Minska denna gång för ökad förvirring och spänning. Observera att även om det kommer att ta två sekunder för ett ljud att spela, den gula lampan omedelbart reagerar på en omkörning händelse genom att lysa upp eller stänga av detta. Detta kan användas av domare i en clinch.
Jag har programmerat i en enkel linjär utjämning process till den servomotorer rörelse. Detta innebär att även om du prova från sensorn tornet på en mycket låg upplösning, servo tornet kommer fortfarande spela förslaget tillbaka smidigt.
Om du bygger det, kommer du behöva mappa din sensorer till din servomotorer. Detta är inte svårt alls, det handlar bara en liten bit av spela runt. Sök efter ordet "karta" i koden för att se om detta är relevant.
Också att märka att de lägen som jag har nämnt tidigare i detta Instructable är räknade lite annorlunda i koden. Läge 1 delas in i lägen 10 och 11, läge 2-20 och 21, med läge 3 uppdelad i lägen 30, 31 och 32.