Runner spel i VHDL (9 / 10 steg)

Steg 9: Översta nivån



Den sista delen av detta projekt är den översta nivån ledningar. Vi har skrivit åtta separata moduler och var tvungen att hitta ett sätt att ansluta dem alla tillsammans. Vi börjat med våra top_level enhet med ingångar Clk och player_input och utgångar för rgb, HS, HV, LD7, LD6, LD5, segs och AN. Den första komponenten, game_logic, genomföras med clk och player_input som insatsvaror. Vi beslutade p_i [2] knappen ska "upp" knappen p_i [1] att vara "down" och p_i [0] knappen för att "bekräfta/select".

Nästa, vi behöver en extern signal för current_player_location och detta går till en annan modul som kommer att dra spelaren på skärmen. En annan extern signal behövs för platser hinder som kommer att dras av en annan modul.

Komponenter är nödvändiga för alla moduler tidigare skrivit tråd allt tillsammans. En komponent för VGA monitor är behövs också med rst och pixel_clk in- och utgångar för HS, VS, hcount, vcount, och tom. En komponent för clk_wiz_v3_6 sätts in i åtgärden med en inmatning av clk_in1 och produktion av clk_out1. Vi behöver också en komponent för grafik. Denna komponent har ingångar för pixel_clk, player_loc, obst_locs_1, obst_locs_2, obst_locs_3, obst_locs_4, döda, hcount, vcount och produktion av rgb.

Vi behöver också en del att visa spelarens poäng på sju-segment display ombord Nexys 3. Denna komponent som kallas sseg_dec skrevs och som tillhandahålls av Bryan Mealy och ges igen i slutet av denna handledning.

Vi måste initiera 15 signaler. Dessa signaler är: pixel_clk, reset, poäng, top_lives_left, top_level_dead, player_loc, obstacles_to_draw_1, obstacles_to_draw_2, obstacles_to_draw_3, obstacles_to_draw_4, horizcount, verticount, Tom, tecken, och giltig. Signalen "reset" är en global återställa och, när hög, kommer att sätta alla komponenter tillbaka till deras ursprungliga skick. Den inre signalerar "poäng", "top_lives_left" och "top_level_dead" kommit ur modulen game_logic och gå in i grafik modulen som sedan beslutar vilka pixlar kommer att vara vilka färger varje gång skärmuppdateringarna (60 gånger per sekund). Signalen "blank" kommer alltid att vara noll eftersom vi inte använder det i vår speldesign; Det är en del av standard flitig VGA-styrenhet. Slutligen, signaler "tecken" och "giltig" är signaler för modulen sseg_dec och endast initieras här för att uppfylla portkrav som för färdiga sseg_dec VHDL-modulen.

Med hjälp av dessa signaler, tilldelar vi pixel_clock vara clk_wiz_v3_6, game_mechanics till game_logic, sync_module till vga_controller_640_60, draw_the_boxes till grafik och score_disp till sseg_dec.

Den sista touch vi gjorde var att Visa liv lämnade för spelaren på lysdioderna på Nexys 3 styrelsen. Detta gjordes genom en process som kallas lives_on_LEDs med bara top_lives_left i listan känslighet. Använda en if/else uttalande är det bestäms hur många ljus att visa på lysdioderna tills inga lampor är på vilket betyder "Game Over".

Se Steg
Relaterade Ämnen

VHDL spel: LED - knappen Push spelet Instructable

Välkommen! Detta är en instructable att skapa en enkel VHDL spel med hjälp av lysdioder och knappar som vi kallade PushPace. Innan vi fortsätter, är här bakgrunden och inspirationen bakom spelet.Bakgrund Om du växte upp i 90-tal, är vi ganska säker p...

VHDL ljuskänsliga Synth maskin

Detta projekt och dess tutorial slutfördes som en del av vårt CPE 133 sista projekt på Cal Poly San Luis Obispo. Vårt mål var att skapa ett komplett logiska spel i VHDL med hjälp av en Nexys 3 FPGA styrelse och en off-board komponent. I stället för e...

Spela ett spel i Google Chrome Offline

Jag vet att det ser ut som ett skämt men det är inte... tro mig!Införliva alla steg här:-Steg 1:- Koppla från din internet-anslutning bara för en stund.Steg 2:- Öppna en ny flik i Google Chrome eller direkt öppna ett nytt fönster i Google Chrome.Steg...

BitRunner FPGA spelet

Skapa och spela upp egna bitars Runner spel. Ingen konsol eller biffiga dator krävs! Tryck på knappen dodge att undvika inkommande hinder för att uppnå högsta poäng! Detta projekt är hyggligt hårt, en utmaning för nybörjare men inte för experter.Dett...

FPGA Tic Tac Toe

"Tic Tac Toe? Vad är det? Jag har aldrig hört detta."-Ingen någonsinAv Ryan Frawley och Derek NguyenDenna guide visar dig hur man gör en arbetande Tic Tac Toe spel i VHDL på en Nexys 2 FPGA ombord. Denna handledning var gjort för en del av en Ca...

Blade Runner Harajuku lyser upp sandaler

Det är en plattform - och av världen platåskor. Göra några unika skor att visa upp på Harajuku och berätta för alla att detta är senast från Akihabara... Tja, delar från Adafruit.Detta skulle vara ett roligt projekt att replikera sedan Firewalker LED...

VHDL Etch-a-Sketch

För våra CPE 133 slutliga projektet på Cal Poly, San Luis Obispo, vi byggde ett Etch-a-Sketch med VHDL på Diligant nexys 3 styrelsen. En nexys 3 styrelse som kan bygga logiska kretsar utan att oroa om komplicerade externa gränssnitt, och mer avancera...

Kan inte ansluta till internet spel hacka

Jag slår vad nästan alla av er som läser denna sida har sett den kan inte ansluta till internetsida med den lilla dinosaurien.Och kanske ungefär hälften av er vet om spelet som är gömd i sidan. På sidan om du klickar på utrymmet eller upp pil startar...

Decimal till binär konvertering spel

"Det finns bara 10 typer av människor i världen: de som förstår binära och de som inte gör."Denna roliga och pedagogiska spelet testar din förmåga att konvertera decimaltal till binärtal. Det är också ett bra sätt att utmana dina vänner i en tre...

Den fantastiska labyrint spel för Nexys 3

Hej alla! Detta är hur du skapar en kan programmeras om labyrint spel med en Nexus 3 styrelse.Vi är två studenter på Cal Poly San Luis Obispo och detta är vårt sista projekt för vår Digital Design klass. Målet var att skapa ett spel med en Nexus 3 om...

Nexys-2 ljus Dodger spel

Minns du spendera hela eftermiddagen spela arkad stil spel som barn? Asteroider, Pac-Man, Galaga, Space Invaders, Breakout, Missile Command eller något annat. Har du någonsin velat återskapa spel som de av nostalgi, men visste inte var du ska börja?...

Pong spel med fpga kit

Hej var och en. här delade jag projektet "pong spelet med fpga kit". FPGA är field programmable gate array. Det är en teknik att vi kan utforma någon digital enhet genom programmering. Det betyder i fpga kit fungerar som alla digitala enheter so...

Nexys3 LED Timer spel

Detta är en handledning för hur man gör timer spel. Timer spelet är inspirerat av den lätta arkadspelet, spelet där ett ljus rör sig längs en sträng av lampor och du försöker stoppa det röda ljuset att vinna ett pris. Detta spel är olika i att när du...

Lägga till knappen Spela/hoppa över din fristående CD-ROM-enhet

om du vill göra en CD-spelare från en gammal CD-ROM enhet (Visa här) men den enhet du har inte har en PLAY/hoppa över knapp på framsidan... Dont vemod, kan du lägga till en till de flesta CD-enheter, >>>> läsa påSteg 1: Verktyg n StuffVerktyg:...

Grundläggande CMD spel (körbar och kod textfil ingår i länkar)

jag skrev ett spel i C-språket som körs i Kommandotolken.Den använder wasd-tangenterna för att flytta en 0 runt i ett hav av * s.Du kan ange upp till 6 wasd-tangenterna och tryck enter.Detta gör att du kan flytta en ruta i taget eller flytta många ru...

Batch-filen Dragon spel

Hur man gör en BATCH fil DRAGON spelJAG HAR EN UPPDATERAD VERSION PÅ DETTA SPEL:Tryck på StartSkriv i anteckningarI anteckningar kopiera och klistra in koden nedan:I övre höger om anteckningar klickar du på ArkivKlicka på Spara somVIKTIGT: Namnge fil...

Batch-filen Dragon spel uppdaterad

Här är min uppdaterade versionen av min gamla spelet Batch filen Dragon spel.Här är en länk till den gamla versionen instructable:Om du inte såg min gamla version, är här instruktionerna:Öppna AnteckningarKopiera och klistra in koden nedanKlicka i de...

Kommandofil Legend spel OP

Detta är min OP version av spelet legend:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::READ ME:: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::...

3D-tryckt tacksägelse spel dekoration från 2D-bild med Tinkercad

Ja, en 3D-tryckt 2D sak. MEN - som innebär att bara om någon bild kan vara pressad och givit djup!Obs: Jag använder en Mac och ge dessa kortkommandon i detta Instructable - PC kommer verkligen bara vara annorlunda med CMD + _ genvägar.Jag fick en för...