Runner spel i VHDL (3 / 10 steg)
Steg 3: Spel hinder
För detta spel att vara spelbara och roligt, måste det hinder. För att ha hinder visas i gränderna och vi har just skapat, genomfört vi två olika signaler i arkitekturen av LFSR. Först har vi den signal, som kallas "lfsr" som är ett 32-bitars binära tal med en enda i en slumpmässig plats inuti strängen. Nästa signal har vi kallas "lfsr_next" som är igen ett 32-bitars binära tal bestående av en enda en placeras i samma positioner som den i "lfsr".
När vi förklarade dessa signaler, vi skapade en process som kallas lfsr_seq med en känslighet lista bestående av game_clock och återställa. En if/else uttalande sedan läser in att avgöra om "död" är hög och, om så är fallet, lfsr tilldelas ett 32-bitars binärt tal bestående av endast nollor. Lfsr flyttas endast när game_clock är på stigande kanten.
Slutligen finns det en minnen logik process som kallas lfsr_comb som skapar en pseudo-slumpmässiga sekvens av hinder. I denna process sätts en XOR-grind någonstans i 32-bitars binärt tal. Denna XOR tjänar till att skapa pseudo-slumpmässiga ordna av numrerar.
Nu har vi hinder!