Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (1 / 9 steg)
Steg 1: Att införa mig-plan: Multi gränssnittsstandarden spel-kontroll
Writing videospel är kul. Dela dem med andra ökar kul tio luckan!
Problemet är hur man gör du delar ett spel som du skrev att använda en NES-kontrollant när någon annan använder en Wii Classic controller?
Att införa M.I.G.S. Multi gränssnitt spel kontroll Standard.
Mig-plan är en samling av flera gemensamma spelenheten objekt vilket har minimerats arbeta omväxlande i ditt spel.
Om du har bara har ett tangentbord att arbeta med, någon annan med endast en NES-kontrollant kan fortfarande ge programmet en virvel genom att ändra endast två rader kod i programmet.
Mig-plan stöder:
- Nintendo NES styrenheter
- Nintendo NES styrenheter för C3
- Nintendo 64 styrenheter
- PS/2 tangentbord
- Nintendo Wii Classic/Pro & Nunchuck
Flera av de filer som du extraherade från detta kapitel Arkiv omfattar alla drivrutiner för mig-plan. Helt enkelt Inkludera filer i ditt program när du distribuerar din video spel.
Filer som ska ingå i ditt spel Arkiv:
- migs_nes.spin
- migs_nesc3.spin
- migs_n64.spin
- migs_keyboard.spin
- migs_wiiclassic.spin
- i2cObject.spin
Jag ska få in i hur man genomför dessa i de följande sidorna.