Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (5 / 9 steg)
Steg 5: Din första program: PUB
Det är dags att skapa den första PUBlic funktion som kommer att användas som den primära delen av vårt program.
Skriv följande rader:
Eftersom detta är vår primära PUB funktion för vårt program, har jag valt att kalla detta huvudsakliga. Vi kunde ha använt någon namn vi ville här och det är vanligt att PUB funktioner av driften att göra koden lätt att läsa.
Nästa har vi definierat hastigheten på detta program som 80Mhz med linjen, system. Clock(80_000_000). De flesta Propeller styrelsen fungerar denna hastighet, så räkna med att se en linje som denna i alla program.
När klockhastighet har fastställts, är det dags att rivstarta två objekt som är verksamma i avsnittet OBJ:
migs.init(MIGScontroller) startar mig-plan driver objektet med hjälp av inställningen vi tilldelats inställningen MIGScontroller i avsnittet CON i vårt program. Vi kunde ha använt migs.init(28) att det är mycket trevligare att göra inställningen finns i toppen av våra program i stället för att behöva söka koden för att leta upp raden init och ändra numret. Linjen cognew (updateMIGS, är bara verkligen krävs för dem som använder migs_wiiclassic.spin i avsnittet objekt och om du använder NES, tangentbord eller N64 styrenheter.
video.start(ColorMode) startar SLUG driver objektet med hjälp av ColorMode inställning också anges i avsnittet CON av vårt program. jag har ändrat denna version av SLUG för TV-användare. TV-version kommer att acceptera antingen ColorMode inställning och fungera bra.