Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (8 / 9 steg)
Steg 8: Din första program: inställning gränser
Minns från kapitel 1 att vi har 128 block över skärmen (eller X) och vi har 96 block kan vi dra från toppen av skärmen längst ned på skärmen. (eller Y)
Genom att hålla reda på character_x och character_y nummer som de ändrar kan vi förhindra en krasch eller oönskad effekt.
Lägg till några tomma rader nedanför din kod och låt oss skapa en annan PUB funktion kallas check_boundaries.
Vi har fyra olika kontrollerna vi kör.
Låt oss bryta ner fyrana om villkor:
- Om character_x är större än 127 då character_x ställs in på 127.
- om character_x är mindre än 0 sedan character_x sätts till 0
- om character_y är mindre än 0 sedan character_y sätts till 0
- om character_y är större än 95 sedan character_y sätts till 95
Detta försäkrar en trevlig "gräns" som kontrolleras varje gång en knapp trycks i vår ursprungliga om mig-plan skick uttalanden.
Jag kan kalla PUB uttalande med nästan alla namn jag kan tänka på:
PUB uttalanden namn är flexibla!
Sista steget!
Lägg till följande rader med kod:
Denna gång vi skapar en PRIvata funktion vilket underlättar migs_wiiclassic.spin föraren. Jag ska prata mer om flera kuggar i nästa kapitel, så för nu enkelt lägga till fyra rader.