Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (3 / 9 steg)
Steg 3: Din första program: OBJ
OBJects är helt enkelt kodavsnitt andra redo att anslutas till vårt program. I det första kapitlet talade vi om objektet SLUG som hanterar all video för vårt program. I den andra sidan i detta kapitel pratade vi om objektet mig-plan som vi kommer att använda att hantera våra spelenheten.
En av de mest kraftfulla aspekterna av propellern är det har stort bibliotek med färdiga att använda föremål som är MIT licens att göra egna program utan att behöva ta itu med komplicerad programmering av enheter, sensorer, eller visar mycket kraftfull.
Skriv i följande rader:
Det finns ett par saker att notera när du skriver dessa rader. Rader som börjar med en "accepteras som kommentarer eller kommentarer i programmet. Vi har inkluderat både TV och VGA versioner av drivrutinen för SLUG, men den video: "slug_tv_renderer" är anmärkte, medan den mörkare video: "slug_vga_renderer" visas mörkare. Med hjälp av kommentarer som denna gör det lätt att ge justerbar alternativ för andra som kanske vill använda ena eller det andra.
Självklart kommer du anmärkning/unremark den rätta drivrutinen för konfigurationen för nu.
Dessutom har vi gjort exakt samma sak genom att lägga till alla mig-plan objekt rader. Bara mig-plan: "migs_wiiclassic" är förbisedd och aktiv i vårt program. Igen, justera detta om du vill använda den som du behöver för din specifika konfiguration.
Vi har använt "som en metod för att lägga till potentiella alternativ för användaren, men du ser det oftast för att göra anteckningar i koden eller faktiska"Anmärkningar". Ta dig tid att lägga till anteckningar i din kod nu och kommer du ihåg vad i hela friden du tänkte när du tittar på samma program ett år från nu.