Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (6 / 9 steg)
Steg 6: Din första program: PUB definiera variabler
Infoga en tom rad under det du redan skrivit och Lägg till följande fyra handlingslinjer:
Kom ihåg de tomma byte rutor vi skapat i avsnittet VAR i vårt program? Det är dags att lagra några värden i dessa variabler.
character_x innehåller 64, character_y innehåller 45 och character_color innehåller 43.
(Kom ihåg: 64,45 är nästan i mitten av skärmen.)
Detta kommer att ge vårt program X och Y utgångslägen as well as en start färg för funktionen tomt vi använde i det sista kapitlet.
Det är alltid trevligt att börja grafikdrivrutinen objekt med en fin blank sida att arbeta på, så video. CLS($02) rensar skärmen med svart färg vänlig mot både VGA och TV-användare. $02 är hexadecimalt decimalt nummer 2. Vad beträffar videoobjektet kunde har vi listat numret i antingen notation utan att orsaka ett problem.