Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter (2 / 9 steg)
Steg 2: Din första program: CON
Starta genom att skriva följande tre rader:
Kom ihåg avsnittet CON tillåter oss att fastställa regler som kommer att konstant under hela driften av vårt program. Att skriva CON berättar verktyget Propeller vilket avsnitt som vi skapar, vrida bakgrunden gul för detta avsnitt. I denna CON kan vi konstatera att orden ColorMode är lika med decimal nummer 1, och MIGScontroller är lika med decimaltal 28. Dessa inställningar förblir detta sätt under hela driften av programmet.
Här är vad dessa två inställningar göra!
ColorMode = 1 anger SLUG VGA-drivrutinen till 256 färgläge. Om du använder en ficka dator 256 eller VGAplus256 ombord är en rätt inställning. Om du använder en Human Interface Board eller Parallax Demoboard, Colormode = 0 för 64 färgläge. Om du använder en styrelse som omfattar en TV-utgång, kommer inte denna inställning roll endera riktningen.
MIGScontroller = 28 anger "bas pin" för vår controller. Du kommer att behöva ändra detta beroende på vilken styrenhet som du använder.
Här är några mycket vanliga inställningar:
- MIGScontroller = 28 Ställa in för Wii Classic Pro/Nunchuck på VGAplus256
- MIGScontroller = 26 Inställningen för tangentbordet på Human Interface Board, Demoboard, VGAplus och VGAplus256
- MIGScontroller = 24 Ställa in för Wii Classic Pro/Nunchuck på Quickplayer Extreme
- MIGScontroller = 3 Inställning för El "Jugador
- MIGScontroller = 0 Inställningen för NES på C3. (Stift ignoreras)