SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (14 / 24 steg)
Steg 14: material
material i sketchup kan du färga ytbehandlar och lägga till texturer till dem. på det enklaste nivå innebär detta bara att klicka färgpytsverktyget och välja en färg eller ett texturerat material från listorna Klicka på ansikten att tillämpa materialet, om du vill ändra positioner/riktlinjerna från texturer jag beskriver detta i nästa steg. men det finns också många andra alternativ. till exempel material kan redigeras genom att ändra sin färg, detta görs genom att klicka på fliken Redigera i fönstret och sedan flytta reglagen eller att skriva in värden. Jag råder att för enkel redigering av färger du ska välja metoden HSL som ger dig separat reglagen för nyans (vilken frekvens av ljus det motsvarar (jag trodde det var det bästa sättet att beskriva det trots skillnaderna mellan ljus och färg)), skugga (hur grå du vill det från grå djärva färger) och lätthet (hur mörk från svart till vitt). Det finns också en glida längre ner för opacitet som kan gå från 0 (helt transparent) till 100 (helt ogenomskinlig). Det finns också knappar som gör det möjligt att matcha färgen på ett ansikte redan i modellen och färgen på en viss punkt på skärmen. bara klicka på en av dem klicka på ansiktet/färg du vill kopiera. andra användbara verktyg i fönstret material inkluderar hemsymbolen som låter dig se bara de material som förekommer i din modell. Det finns ett laxermedel oanvända verktyg som låter dig ta bort material som inte längre inträffar var som helst i modellen (även om komponenter som innehåller materialet i fråga måste först rensas sig i fönstret komponent).
Det finns ett urval färg verktyg (dropper ikon) att kan du klicka på någon yta i modellen och välj materialet används, att klicka på ett annat ansikte därefter gäller samma material till den. Det finns en flik för att göra ett nytt material som gör att du kan (surprise, surprise) skapa ett nytt material och ange alla egenskaper (inklusive en textur) för det på ungefär på samma sätt som du kan ändra egenskaperna för befintligt material. Slutligen vill jag nämna att när du vill ändra ett material något men lämna det ursprungliga materialet någon annanstans i modellen kan det vara bra att ändra namnet på ett material i baren högst upp i fönstret, också viktigt när du importerar delar från andra modeller med samma namn material men annorlunda färgade/texturerat material i modellen redan med samma namn. för att måla flera ansikten samma färg på en gång markera dem alla och klicka sedan på en av dem med verktyget målning som du vill måla en enskilda ansikte och de har alla samma material placeras på dem.