SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (15 / 24 steg)

Steg 15: lägga till en textur



textures can really add to the realism of a model. Jag vet många bra modeller som ser utmärkt i renders trots mycket grundläggande och enkla geometri på grund av texturer tillämpas. texturering i sketchup är inte samma som i andra 3d program och det är ganska svårt att uppnå vissa möjliga textur effekter (bump mapping, overlayed texturer, etc) utan några mycket hårt arbete i mixer efter konvertering, det kan fortfarande vara effektiv men. även texturering i sketchup sällan fungerar för att bilda en enda bild som svept över hela ytan men istället möta var och en att ha en bild individuellt placerade på det. Detta är en av de saker som du inte kan lära dig i de flesta sketchup självstudier för nybörjare, men det kan göra några riktigt bra saker. alternativet "Lägg till foto textur" omfattas inte här eftersom det är starkt beroende av google earth och de tekniker som används här kan ge samma effekt.

ändra en textur
några material kommer med en textur på dem, detta textur kan emellertid ändras när som helst till något lämpligare för oavsett yta är det på. Det kan också ändras.
knappen "Bläddra" (blå pil kommer från mappikonen) kan användas för att hitta en struktur. bara klicka på sedan en webbläsare dyker upp och du kan söka efter sparade bildfiler att använda som texturen datorn, om en textur kommer att upprepas över samma yta är det bäst att göra det sömlösa, detta kan göras i bildredigeringsprogrammet GIMP.
knappen "Redigera texturen i extern bildredigerare" (orange pil kommer från en byrå ikon) öppnar bilden i ett program som färg eller GIMP, men du måste ange vilken extern redigerare att använda enligt följande metod.
under "fönstret--> Inställningar--> program -> standard bild redaktör" det finns en sökruta där du måste hitta .exe-filen för image editor du vill använda. på windows finns xp paint oftast under C:\WINDOWS\system32\mspaint.exe.
under rutan visar namnet på textur bilden är 2 lådor med längder i dem, dessa värden kan ändras om du vill skala storleken på varje rektangel av textur. knappen "låsa/låsa upp aspect ratio" (en böjd fäste vid en kedja länkikon) måste anges till olåst om du vill skala i olika längder självständigt.
Om du vill lägga en textur till ett material som var tidigare untextured måste du markera kryssrutan "Använd konsistens bild".

Placera en textur
Detta görs per ansikte där en textur används på böjda ytor måste du använda verktyget smooth-soften för att göra dem helt osmälta (de kan vara resoftened efter texturen har man valt). Klicka på "Redigera -> ansikte textur -> -> position", fyra färgade stift visas nu och några blå prickade linjer syns längs kanterna på varje rektangel av textur, textur kommer att utvidgas från ansiktet och visas semi transparent samtidigt i det här läget. med alla verktyg, inklusive de kommer att att ändra visning av position och vinkel, orsaka att lämna textur positionsfunktionen och gå tillbaka till vanliga Visa. här är en sammanfattning av de pin funktioner.
1. gula stift, detta är använda att snedvrida strukturen, har några ovanliga effekter på bilden och kommer att rotera det om axlar som inte är en planet i ansiktet. Det kan användas för att göra en bild tas, till exempel när man tittar på i ansiktet av en byggnad sträcka så det verkar fattas ansikte.
2. gröna pin, används för att rotera en textur. efter att klicka på den visas en gradskiva, flytta stiftet runt medan du håller ned vänster musknapp kan du rotera om centrum av gradskivan eller skala om den punkten. Det är mycket användbart.
3. röd pin, detta är ett mycket enkelt verktyg. Klicka och håll för att flytta bilden över ytan och byta plats på planet på ansiktet. igen mycket användbart.
4. blå nålen, detta skalar också konsistens men bara om axeln definieras mellan det och gradskiva centrum baserat på röd PIN-koden. den blå nålen kan också snedvrida strukturen på andra sätt.

efter inställning strukturen korrekt klickar du på markeringsverktyget, textur positionsfunktionen stängs men konsistensen på den sida kommer nu att som du placerade den.
"Redigera -> ansikte textur -> -> Återställ position" låter dig återgå textur till hur det var innan du gör dessa ändringar.
som en notering kan du zooma ut eller i men enbart genom att använda rullhjulet på musen.

andra saker att veta om texturering
för att underlätta export bör texturer placeras på den främre sidan av varje ansikte, bara denna sida bevaras vid export, baksidan är förlorad och så används någon mappning på den.

om strukturen används är en .png med genomskinliga delar då blir de genomskinliga områden tydlig i modellen.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Drakens eld - K'nex modell berg-och dalbana

Välkommen!Många människor har frågat mig för K'nex berg-och dalbana bygga hjälp, här kommer jag att gå igenom de steg jag tog för att skapa en rekreation av drakens eld på Canada's Wonderland. Jag ska också påpeka några riktlinjer och tips jag använd...

Modell djur och buggar i webbläsaren

Enklaste 3d modellering verktyg hittar du idagUpptäckte detta via Sketchfab blogg ... och det blåste mig!... Det är den enklaste 3d modellering verktyg jag har sett sedan Teddy. Dess ett bra verktyg!Hjälper en hel del blivande konstnärer, som kan skr...

Jonnybgood's Knex Nerf gun försök modell III och modell V

(modell III bilder visas i intro)Hej Karl iblers! Idag bestämde jag mig att lägga upp de enda återstående bilderna av projektet Nerfrocketeer. Detta är en semi auto nerf pistol helt byggd av knex. Det innehöll en tidningen lås som arbetade med någon...

Automatisera Eagle export och förbereda det för utskrift.

Detta är min första instructable och engelska är inte mitt primära språk så jag hoppas det inte är så illa. Det finns många instructables för att skapa skivor i Eagle och etsning dem tråg många metoder. Men detta instructable bör bara för mycket snab...

Att få igång med Python och programmering - The kort handledning

så jag ser att du är intresserad av lärande om programmering... eller ormar.Om du är här i ormar, tyvärr är detta inte platsen för dig. Ja, kanske...Om du är här för att lära sig om programmering eller Python då du har kommit. Denna handledning gjord...

Armband och örhängen Inspiration del 1. Polymer Clay handledning

Master class för att skapa en uppsättning smycken Inspiration....

Armband och örhängen Inspiration del 2. Polymer Clay handledning

Master class för att skapa en uppsättning smycken Inspiration....

Hur man gör en sci-fi film, det enkla sättet

Observera: denna handledning är gammal, jag kan inte vara säker på hur mycket ens fortfarande fungerar med de senaste versionerna av alla program som anges. ger information om 3d modellering och animering med andra paket vilket resulterar i betydligt...

Laser harpa med 123D kretsar

Njut av elektronisk design? Njut av 3D-utskrifter? Njut av musik? Ok inga problem. Låt oss göra ett enkelt projekt, och njuta av dem alla.Vi gjorde detta som sätt att demo några saker du kan göra med våra appar, 123D kretsar och 123D Design: konstrue...

Spooky Halloween glasögon

I denna tutorial lär du dig att skapa denna awesome spooky Halloween glasögon att gå med din kostym. Exemplet gjordes i ca 2 timmar. 30 minuter att skapa 3D-modell fil och 1 ½ timme för 3D utskrift.För att komma igång behöver du:· Illustrator program...

Accelerometer tärningarna med 123D kretsar

detta är projektet som fick Autodesks CEO Carl Bass lite extra uppmärksamhet från TSA på väg till MakerFaire Tokyo. Här är en artikel om det...Vi gjorde detta som sätt att demo några saker du kan göra med våra appar, 123D kretsar och 123D Design : ko...

Mörker karta Data insamling enhet

Mörker karta omfattar både datainsamling och visualisering av nighttime ljusnivåer. Du kan lägga till på kartan genom att ladda ner app för iPhone eller Android, men du kan också bidra data genom att skapa din egen data insamling enhet. Denna handled...

Hur du använder Skectup och 123D programmet att skapa din egen 3D pussel eller modell

Hur du använder fri programvara och en 3D-skrivare för att återskapa några av dina favorit saker i livet.Steg 1: Bestämma vad du vill göra Bestämma vad som ska skapa i en 3D-skrivare är lätt. Vad är ditt intresse, vad vill du hitta cool som du har se...

Utforma, modellering och 3D utskrift Cellphone ställning

Hej! Idag vi kommer att utforma, modellering och 3D utskrift en anpassad mobiltelefon stå från scratch!För en av mina första år universitetskurser utmanades vi att utforma en mobiltelefon stå på papper och sedan till solid modell det använder Solidwo...

Designa och skriva ut 3d-modeller

detta instructable är avsedd att hjälpa användare genom processen att utforma och skriva ut ett objekt som använder en 3d-modellering program och en online 3D Internet. I denna tutorial jag kommer att använda Autodesk 3DS Max eftersom det är det prog...

Skrivbord, hyllor och SketchUp

jag lärde mig SketchUp förra terminen, och har använt det för att håna saker upp som jag gör. Jag från början skulle posta en instructable på att bygga ett skrivbord, men det finns redan flera publicerade som är mycket bra.Jag skissat upp mitt skrivb...

Dubbla extrudering 3D utskrifter med hjälp av Sketchup och Simplify3D

Observera att detta instructable föregår den senaste versionen av Simplify3D och sitt stöd för dubbla extrudering skrivare.Detta instructable visar hur Sketchup kan användas till att skapa dubbla extruder (t.ex. två färg) 3D utskrifter med Simplify3D...

Design, modell och 3D skriva ut en synvilla namnskylten med AUTODESK Fusion 360

Välkommen! Skriva ut en synvilla namnskylten i detta Instructable jag kommer att visa dig hur att modellera och 3D! Namnskylten visar en enda fras när du tittar på det huvud på, men när du visar plattan från sidan en ny fras visas medan andra försvin...

Modell och utskrifter en Sneaker

I detta Instructable tar jag dig igenom processen jag används för att utforma, modell och skriva ut en sneaker. Detta var det sista projektet för min produktdesign klass, och det tog lång tid och mycket hårt arbete. Så detta inte är en helg projekt,...