SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (20 / 24 steg)
Steg 20: Tillbaka från Blender
processen är mycket enkel
1. separata delar på samma sätt som du gjorde för att exportera från sketchup till blender, blender s objekt och gruppering strukturer kommer inte att importeras till sketchup.
2. sedan gå till "Arkiv -> Exportera -> collada(default)(.dae)"
3. se till att det kommer att sparas i samma mapp som filen blender är för närvarande i
4. Markera alternativen att "tillämpa modifierare", "omfattar UV texturer", "omfattar material texturer", "Kopiera" och "Använd object-förekomster".
5. Klicka på Exportera och vänta.
6. När detta är gjort öppna sketchup
7. i sketchup går till "Arkiv -> Importera..."
8. i baren "filer av typen" längst ned i filen webbläsaren som visas väljer du "Google Earth/COLLADA Files(*.kmz, *.dae)"
9. Klicka på alternativfältet på vänster och kryssa för "bekräfta COLLADA fil" och "merge plana ansikten"
10. Bläddra till där du sparade filen dae, det bör vara där blandning filen sparas
11. Klicka på "öppna" och vänta, kan detta ta åldrar
12. blender modell är nu i sketchup men det är inte längre animerad, inte längre har glöd effekter och har ingen gruppering struktur. kan den visas som en komponent, måste du använda verktyget slät/mjuka upp så att den blir mer som det var i mixer genom att dölja alla rader att göra upp kurvor.
mixer kan också exportera obj som är användbart för att överföra till mest 3d-program
1. Markera alla objekt men inte ljus eller kamera
2. i mixer gå till "Arkiv -> Exportera -> wavefront(.obj)"
3. kryssa följande alternativ: "selection", "tillämpa modifierare", "inkludera kanter", "inkludera UVs", "skriva material", "anmärker som obj objekt", anmärker som obj grupper ". inställd 1.00, skala fram emot "-z framåt", upp till "Y upp", väg läge till "auto".
4. Kontrollera objektet är exporterar till samma mapp som blandning som används för närvarande i
5. Klicka på "Exportera OBJ"
Anmärkning: för de flesta obj export separera objekt är inte nödvändigt som obj filer och de flesta program som du importerar dem till kommer att stödja objekt på samma sätt blender gör, beskärningarna av objekt förloras dock. dessa behöver Återanvisa i ett annat 3d program. om programmet som du importerar till skiljer inte mellan objekten sig då olika som vanligt.
i båda processerna ovan se till att du har bytt före export om det finns redan en fil av samma typ med samma namn i mappen med filen blandning.