SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (18 / 24 steg)
Steg 18: exportera del 2
nu konvertera xml till obj
12. hitta filen med "Mina dokument" och kopiera XML-dokumentet i mappen där texturerna i din modell har sparats (mappen kommer att vara i samma mapp som XML-filen och heter TX_ (filnamn för xml)
13. Ladda ner denna fil http://www.nicetuna.com/kt2objVITAL Obs: denna version av filen batch converter fungerar bara om du har java installerat på ditt system. jag hittade detta den hårda vägen när efter att ta bort java tänkande jag inte behöver det konverteraren inte skulle fungera tills jag installerat java. java finns på http://www.java.com/en/
13.5. det finns också en .NET-version av filen som kan arbeta utan behov av java på ditt system, .NET version kan laddas ner från samma sida som java-versionen och det är bat-filen är helt enkelt heter kt2obj. Jag hittade den här arbeta på min windows 8-dator utan att du behöver java på den maskinen, ett tag hade jag java installerat på windows 8 maskinen men även med att filen jkt2obj inte skulle fungera. Jag tog bort java och försökte en .net-version som fungerade perfekt på windows 8-dator.
14. extrahera zip-filen till en ny mapp
15. öppna en webbläsare och gå till där du lämnade den XML-fil
16. Högerklicka och kopiera den
17. gå till mappen där du extraherade zip-filen till och välj filen "jkt2obj" det är en MS-DOS batchfil
18. Högerklicka sedan klistra in XML-filen på den ms-dos batch fil med namnet jkt2obj
19. Klicka kör på pop-up fönster (Skanna efter virus först om du vill)
20. vänta tills kommandotolksfönstret visas "Tryck på valfri tangent för att fortsätta"
21. trycker på en knapp och sedan öppna mappen som innehåller den gamla XML-filen, en obj och mtl fil kommer har uppträtt i mappen
22. Öppna mixer, högerklicka på kuben i synfältet och tryck på delete för att ta bort kuben.
23. importera nytt obj filen med "Arkiv -> Importera -> wavefront(obj)", bläddra för modellen. lämna importalternativ på standardinställningarna. dessa är följande
"operatör presets"
Ngons(yes)
Lines(yes)
slät groups(yes)
"split"
uppdelat på: object(yes), group(yes)
klämma storlek = 0,00
framåt "-Z framåt"
upp med"upp"
bildsökning (Ja).
Nästa sida beskriver den process som används i mixer för att omorganisera den modell redo för animering.