SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (16 / 24 steg)

Steg 16: förbereda för export mot blender



från detta steg fram till steget om grundläggande animation i mixer instruktionerna är baserade på exakt vad jag gjorde för att exportera min phoenix klass hyperrymden fighter (den visas i några bilder tidigare i detta instructable) modell till blender och till att börja animera det, det kan finnas några detaljer som inte kanske fungerar för andra specifika modeller men om du beskriva eventuella problem du har jag blir glad att se om jag kan räkna ut vad du ska gör. Det finns också några andra tekniker deltar i vissa steg om du har modeller med mer komplexa rörliga delar till exempel, jag endast kommer att omfatta de absoluta grunderna i dessa. följande skärmdumpar tas under en faktisk export och inte bara visas som exempel.

om vi vill göra några fantastiska rendering och animering med sketchup måste vi exporterar till ett mer komplex 3d. Blender är det gratis program som kan användas för denna typ av arbete, 3ds max, c4d, lightwave och många andra kanske också fungerar och bör ha några problem med att importera filen obj som produceras en bit längs vägen från sketchup till blender. processen som beskrivs här för blender kommer att tillämpas på samma sätt (tror jag) fram till det steget där vi öppna mixer och importera filen obj. du kommer att behöva använda sina egna importörer att föra in obj filen och sedan slutföra motsvarande processen för att ordna dem i den fullständiga modellen och göra eventuella nödvändiga materiella ändringar för andra program.

den första etappen av förbereder för export är att säkerställa att alla ansikten har samma material på båda sidor, om inte detta görs då materialet på "baksidan" av ansiktet är förlorad vid export. Du kan kontrollera vilket är de främre och bakre sidor genom att gå till "Visa -> ansikte stil--> svartvitt", alla ansikten blir blå eller vit till färgen, oroa dig inte texturer och material har inte försvunnit (de visas igen när du växlar tillbaka till "Visa -> ansikte stil--> skuggade med texturer"). där du ser blå ansikten på utsidan av din modell måste du vända dem genom att välja sedan använda "Redigera -> ansikte--> omvänd ansikten" så att de blir vit/grå. någon positoning av texturer måste göras på den vita sidan av ansiktet efter vändning med hjälp av samma metod omfattar på sidan texturering av detta instructable.

en annan avgörande faktor separera ut grupper som du vill ska vara åtskilda i blender-modellen. export från sketchup förstör grupphierarkin så om ett objekt är tänkt för att flytta/rotera oberoende av resten av modellen måste den flyttas från resten av modellen så är det lättare att omgruppera sig i mixer. Det är bäst att använda flyttverktyget för att flytta den längs en axel som rött, grönt eller blått med en "ren" avstånd som 1,00 meter, 5,00 meter eller 10.00 meter. i alla fall se till att du flyttar objekt längs en axel och kommer ihåg exakt hur långt du flyttat det, varför en "ren nummer" är bäst. även åtskilda objekt måste inte skär varandra med andra objekt och måste vara utanför modellen så att de kan enkelt väljas i mixer senare. Detta är en annan anledning att använda sketchup i meter är bra, jag har aldrig provat detta med fötter men det kan komplicera saker när du försöker omorganisera i mixer.

också du kan påskynda export genom att ta bort överflödigt geometri genom att ta bort det, alternativt om ett objekt visas (utan att skalas olikt) ett antal gånger än ta bort alla utom en av dem då, en gång i mixer, det kan kopieras och kopiorna sätta i de positioner där de andra hade. Detta kan vara svårt om separationen inte är ett heltal, men om ett formhörn på varje kopia av objektet är kopplad till en annan brytpunkt i resten av den modell av snapin-verktyget kan användas till att placera kopiorna.

Slutligen vill jag nämna att när ett material har ingen konsistens det maj (inte men alltid) nödvändigt att textur med en vanlig jpeg-bild (det behöver bara vara en liten vit kvadrat). Trots detta visar de vita material du sedan gå till någon av reglagen som påverkar färgen och flytta dem uppåt en, är sedan ner av en och den ursprungliga färgen återställt.

nu är vi redo för export!

alla mina anteckningar på export har kommer från min tutorial på sketchup export, jag har försökt att klargöra något som kan vara förvirrande och har lagt till extra detalj på vissa frågor. följande sidor är delvis kopieras från min tutorial så bli inte förvånad om du igen några av texten.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Drakens eld - K'nex modell berg-och dalbana

Välkommen!Många människor har frågat mig för K'nex berg-och dalbana bygga hjälp, här kommer jag att gå igenom de steg jag tog för att skapa en rekreation av drakens eld på Canada's Wonderland. Jag ska också påpeka några riktlinjer och tips jag använd...

Modell djur och buggar i webbläsaren

Enklaste 3d modellering verktyg hittar du idagUpptäckte detta via Sketchfab blogg ... och det blåste mig!... Det är den enklaste 3d modellering verktyg jag har sett sedan Teddy. Dess ett bra verktyg!Hjälper en hel del blivande konstnärer, som kan skr...

Jonnybgood's Knex Nerf gun försök modell III och modell V

(modell III bilder visas i intro)Hej Karl iblers! Idag bestämde jag mig att lägga upp de enda återstående bilderna av projektet Nerfrocketeer. Detta är en semi auto nerf pistol helt byggd av knex. Det innehöll en tidningen lås som arbetade med någon...

Automatisera Eagle export och förbereda det för utskrift.

Detta är min första instructable och engelska är inte mitt primära språk så jag hoppas det inte är så illa. Det finns många instructables för att skapa skivor i Eagle och etsning dem tråg många metoder. Men detta instructable bör bara för mycket snab...

Att få igång med Python och programmering - The kort handledning

så jag ser att du är intresserad av lärande om programmering... eller ormar.Om du är här i ormar, tyvärr är detta inte platsen för dig. Ja, kanske...Om du är här för att lära sig om programmering eller Python då du har kommit. Denna handledning gjord...

Armband och örhängen Inspiration del 1. Polymer Clay handledning

Master class för att skapa en uppsättning smycken Inspiration....

Armband och örhängen Inspiration del 2. Polymer Clay handledning

Master class för att skapa en uppsättning smycken Inspiration....

Hur man gör en sci-fi film, det enkla sättet

Observera: denna handledning är gammal, jag kan inte vara säker på hur mycket ens fortfarande fungerar med de senaste versionerna av alla program som anges. ger information om 3d modellering och animering med andra paket vilket resulterar i betydligt...

Laser harpa med 123D kretsar

Njut av elektronisk design? Njut av 3D-utskrifter? Njut av musik? Ok inga problem. Låt oss göra ett enkelt projekt, och njuta av dem alla.Vi gjorde detta som sätt att demo några saker du kan göra med våra appar, 123D kretsar och 123D Design: konstrue...

Spooky Halloween glasögon

I denna tutorial lär du dig att skapa denna awesome spooky Halloween glasögon att gå med din kostym. Exemplet gjordes i ca 2 timmar. 30 minuter att skapa 3D-modell fil och 1 ½ timme för 3D utskrift.För att komma igång behöver du:· Illustrator program...

Accelerometer tärningarna med 123D kretsar

detta är projektet som fick Autodesks CEO Carl Bass lite extra uppmärksamhet från TSA på väg till MakerFaire Tokyo. Här är en artikel om det...Vi gjorde detta som sätt att demo några saker du kan göra med våra appar, 123D kretsar och 123D Design : ko...

Mörker karta Data insamling enhet

Mörker karta omfattar både datainsamling och visualisering av nighttime ljusnivåer. Du kan lägga till på kartan genom att ladda ner app för iPhone eller Android, men du kan också bidra data genom att skapa din egen data insamling enhet. Denna handled...

Hur du använder Skectup och 123D programmet att skapa din egen 3D pussel eller modell

Hur du använder fri programvara och en 3D-skrivare för att återskapa några av dina favorit saker i livet.Steg 1: Bestämma vad du vill göra Bestämma vad som ska skapa i en 3D-skrivare är lätt. Vad är ditt intresse, vad vill du hitta cool som du har se...

Utforma, modellering och 3D utskrift Cellphone ställning

Hej! Idag vi kommer att utforma, modellering och 3D utskrift en anpassad mobiltelefon stå från scratch!För en av mina första år universitetskurser utmanades vi att utforma en mobiltelefon stå på papper och sedan till solid modell det använder Solidwo...

Designa och skriva ut 3d-modeller

detta instructable är avsedd att hjälpa användare genom processen att utforma och skriva ut ett objekt som använder en 3d-modellering program och en online 3D Internet. I denna tutorial jag kommer att använda Autodesk 3DS Max eftersom det är det prog...

Skrivbord, hyllor och SketchUp

jag lärde mig SketchUp förra terminen, och har använt det för att håna saker upp som jag gör. Jag från början skulle posta en instructable på att bygga ett skrivbord, men det finns redan flera publicerade som är mycket bra.Jag skissat upp mitt skrivb...

Dubbla extrudering 3D utskrifter med hjälp av Sketchup och Simplify3D

Observera att detta instructable föregår den senaste versionen av Simplify3D och sitt stöd för dubbla extrudering skrivare.Detta instructable visar hur Sketchup kan användas till att skapa dubbla extruder (t.ex. två färg) 3D utskrifter med Simplify3D...

Design, modell och 3D skriva ut en synvilla namnskylten med AUTODESK Fusion 360

Välkommen! Skriva ut en synvilla namnskylten i detta Instructable jag kommer att visa dig hur att modellera och 3D! Namnskylten visar en enda fras när du tittar på det huvud på, men när du visar plattan från sidan en ny fras visas medan andra försvin...

Modell och utskrifter en Sneaker

I detta Instructable tar jag dig igenom processen jag används för att utforma, modell och skriva ut en sneaker. Detta var det sista projektet för min produktdesign klass, och det tog lång tid och mycket hårt arbete. Så detta inte är en helg projekt,...