SketchUp 3D modellering, filkonvertering och råd för 3d utskrift, en kort handledning (17 / 24 steg)
Steg 17: exportera del 1
här går den första delen av export, detta blir modellen med texturer från sketchup och i ett format som kallas XML. XML är inte kan importeras av blender men det kan konverteras till obj som blender kommer att importera, som i nästa steg.
Varnas för detta inte fungerar nödvändigtvis på nyare versioner av sketchup (de efter 8), jag inte har testat dessa nyare versioner själv så inte kan vara säker antingen sätt oavsett om detta fungerar korrekt längre. Det fungerar perfekt med version 8 av du kan hitta den versionen av sketchup hämtas någonstans.
1. Ladda ner denna plugin för sketchup
http://www.Kerkythea.net/Joomla/index.php?option=... Följ de enkla instruktionerna på sidan och i txt-filen inuti zip du hämta. bara kopiera mappen och rb filen till katalogen plugins sketchup, tyvärr kerkythea's webbplats verkar vara nere när jag publicerade detta instructable så om du verkligen behöver plugin jag kanske kan skicka dig en kopia.
2. nu öppen sketchup en liten pop-up ruta skulle ha angivits med några färgglada knappar, inte trycker på någon av dem ännu.
3. Öppna sketchup fil du vill konvertera i sketchup, det nya verktygsfältet ska fortfarande vara synliga.
4. nu tryck på första knappen på verktygsfältet markeras "Exportera modellen till kerkythea"
5. Markera alternativ som visas nedan
geometri "ja"
lyser "nej"
lera "nej"
photomatched "nej"
standard uvs "ja"
exemplifieras "nej"
(det kan också vara ett alternativ om att exportera markering enbart anges detta "nej")
6. Klicka "ok" och sedan ge filen ett namn
7. Klicka på "Spara" och vänta
8. på rutan som nu dyker upp klicka "ja"
9. sedan en webbläsare märkt "LOCATE kerkythea program, vänligen" visas, klicka på "Avbryt"
När du klickar på Avbryt nära sketchup, förutsatt du sparade innan du klickar på "Exportera modellen till kerkythea", clcik "nej" knappen om du vill spara ändringar.
10. nu har vi filen i kerkythea format här kommer nästa steg
11. hitta filen med mina dokument och kopiera XML-dokumentet i mappen där texturerna i din modell har sparats (mappen kommer att vara i samma mapp som XML-filen och heter TX_ (filnamn för xml)
nu fortsätta till nästa sida för att hitta instruktioner för konvertera XML-filen producerade av sketchup exportören till en obj som blender kommer att importera.