Styrbara kontinuerlig spår koncept (6 / 7 steg)
Steg 6: Mestadels gjort! Rörelse analys och simulering i solidworks
Låt systemet är mestadels gjort. Här kommer jag dela på mitt arbete som försöker simulera systemet styrningen medan i rörelse. Här jag ville se hur det hela fungerar och har en cool animering för att visa för mina ansträngningar, värdena som beräknas och uppgifter som erhållits ignoreras eftersom de betyder ingenting eftersom jag inte mata in korrekt data (som vikt, densitet, krafter, hastigheter) men dess okej eftersom det är ett bevis på konceptet. För att uppnå allt detta, använde jag solidworks motion för att köra analysen.
Jag kommer att vara mycket tacksam om någon är villig att dela sina erfarenheter om hur man förbättrar den computational effektivt. Jag fick i princip allt detta när jag gick.
Du kan också animera montering med hjälp av animation verktyg eller grundläggande rörelse verktyg, men jag kunde inte få det att fungera som jag vill att och solidworks motion kunde.
- Du kommer att behöva aktivera solidworks motion genom att gå till "triangeln bredvid alternativ" > tillägg... > Solidworks Motion.
- Sedan längst ner på skärmen växlar till fliken rörelse analys.
- Vi kommer att först definiera vad delar har kontakt och kommer inte "fas/spöke/wallhack" genom andra delar. För att förbättra computational effektiviteten, använde jag funktionen grupp kontakt. Hela banan var placerad i när gruppen och delar det kommer i kontakt med (både hjul, guider + rullarna) är placerade i den andra gruppen.
- En annan kontaktgrupp definierades för att innehålla främre fästet, framaxeln och framhjulet. Detta är att förhindra hela från att kollapsa eller hjulet från flyger iväg i omloppsbana.
- För att simulera våren håller spåren i spänning, jag använde 2 krafter som inverkar på den från axeln i förhållande till det främre fästet. Jag använde styrkor i stället för faktiska fjädrar eftersom jag inte vet hur springs agerar i simuleringen och experiment med det inte var givande.
- Lägga till en motor i drivhjulet att få igång och lägga till en motor i främre fästet att se hur det blir. Jag lade också till en stor skylt som golvet vilket gör det mer realistiskt.
- Tryck på beräkna
- Göra något annat, det kommer att ta ett tag. Efter att ha bildfrekvens och noggrannhet tog det mig timmar att lösa 3 sekunder av rörelse.
Tänk på att spara så många videor som möjligt när du kan. SolidWorks kraschade på mig när jag klickade på "Spara" (händer varje gång, hoppas det bara mig)
Extra tips * det kan vara klokt att slå den noggrannhet och bildfrekvenser ner och testa i successiva komplexa. Vad jag menar med att testa i successiva komplexa är det för första gången, testa bara några länkar av spåret med drivhjul, sedan test hela spår med båda hjulen, därefter lägger till i spännaren force, sedan Lägg till i manöverorganet motorn nästa och slutligen lägga till i golvet.