Anpassade MidiController (1 / 5 steg)
Steg 1: Steg 1: lödning och testning Sanwa knappar
Jag lödde min sanwa knappar och testade min teensy på en skärbräda först. Sanwa knapparna är ganska lätt att löda. Har du en PIN-kod för marken och en PIN-kod för input. Det spelar ingen roll vilken är marken och som är indata. Sedan lödas jag pin huvuden på min teensy så att den kan användas på en skärbräda. Du kan också köpa teensy som redan har lödda pin headers för 2 till 3 dollar mer.
Jag testade sedan knappen ingångarna på min teensy på arduino IDE och sedan på Ableton. Om du inte ändrar detta projekt något sätt sedan, ignorera testning. Du kan bara dra upp min fullständiga koden senare i den instructable. Se till att ha din starthanterare installerat och ändra styrelsen till din Teensy och USB-utgång till MIDI. Detta finns under avsnittet verktyg i din Arduino IDE.
Enkelt en knapp testa arduino skript:
----------------------------------------------------------------------------------
#include
int c6_note = 60.
Bounce test_button = Bounce(0,3);
void setup() {
pinMode(0,INPUT_PULLUP);
}
void loop() {
test_button.Update();
IF(test_button.fallingEdge()) {
usbMIDI.sendNoteOn (c6_note, 99, 3);
}
IF(test_button.risingEdge()) {
usbMIDI.sendNoteOff (c6_note, 99, 3); }
}
----------------------------------------------------------------------------------------
Köra och ladda den till din teensy. Sedan attatch arcade knappen input stift till det teensy digital stift 0 som är fästa D0 om det teensy 2.0 ++. Marken den andra kabeln. Om allt fungerar som den ska, när du läser in ableton, när du trycker på knappen gör ableton att du vet att det finns en ingång bredvid fältet MIDI i övre högra hörnet.
Grattis du har framgångsrikt sänt en MIDI-not till Ableton! Ganska mycket gör du 19 gånger ändra Bounce parametrar, pinMode och notera för varje knapp.