Grunderna i bearbetning (3 / 8 steg)
Steg 3: Vårt fönster
Låt oss arbeta på fönstret.
- Du kan ge den storlek du vill ha med kommandot size(width,height);
bredd och höjd representerar ett antal pixlar, och är följaktligen heltal.
Även ändringar i koden inte påverka den löpande programmet, när du konfigurerar ditt fönster, kan du se både din kod och resultaten, så låt oss börja med en liten en på 500 x 500 pixlar.
När du läser in en bild, rita former, kan du använda fönstret storlek som referens. Du kan komma åt dessa värden med "höjd" och "bredd". Du kan se deras namn är i färg.
- Bakgrundsfärg:
Med funktionen background() kan du välja den färg du vill använda för ditt fönster. Det gör alla dina fönster monokromatiskt. Om du använder bara ett argument mellan 0 och 255, ändra bakgrunden från svart (0) till vitt (255) är det en gråskala bakgrund.
Om du använder tre argument, blir det en RGB (röd, grön, blå) bakgrund.
Fliken verktyg är det en färg väljare. Välj önskad färg och du får motsvarande R, G, B-värdena. Det finns också en HSB (för nyans, mättnad, ljusstyrka). Det är ett annat sätt att beskriva en färg, men vi kommer inte att använda den.
För att se om du har förstått, försöka få en röd bakgrund. (R = 255, G = 0 B = 0)
Du behöver sätta i din kod: background(255,0,0);
Nu prova med andra färger. Gul till exempel (se bilden av Färgväljaren).
Det kommer att bli background(255,255,0);
Denna funktion är oftast i draw() av din kod, eftersom när du visar ändrar data i ditt fönster, du behöver rengöra den tidigare texten innan du skriver ut den nya en.
Nu har vi färg... men också en stor känsla av tomhet.