Grunderna i bearbetning (6 / 8 steg)
Steg 6: tangentbord
Detta kommer inte att förklara hur få tag på texten utan bara hur man upptäcker de «specialtangenter». (Pilar, in, flik, gå tillbaka)
Ur oavgjort, (nedan), måste du strukturera:
void keyPressed() {//CODE}
Allt du lägger i stället för "CODE" körs varje gång du trycker på en tangent. Varje nyckel kommer att göra samma sak, så för nu, det inte är mycket intressant.
Vi behöver få vilken tangent trycks. Om du använder kommandona: println(key); eller println(keyCode); Du kan se vad en nyckel producerar när de används.
Här fokuserar vi bara på nycklar som har en specifik keyCode. Om du markerar template.pde, det finns redan några villkor genomförts. UPP, ner, höger, vänster är pilarna, retur för RETUR-tangenten.
Du kan få fler koder här: https://processing.org/reference/keyPressed_.html
Med villkor om (keyCode ==...) kan du välja vilken typ av åtgärd kommer att utlösas av en specifik nyckel. Nedåtpilen ställa in bakgrunden till svart i bilden, och uppåtpilen sätta den till vit.
Med detta vet du hur man använder (en liten del av) tangentbordet för att interagera med ditt program.