Grunderna i bearbetning (4 / 8 steg)
Steg 4: Bild och text
- För att ladda en bild, kan du antingen ringa sin väg eller dess namn.
Det är verkligen lättare om vi behöver inte använda en stor väg som: "Documents/Pictures/Holidays/myPic20001.jpg"
Du kan komma åt en fil på ett snabbare sätt, genom att lägga till i projektet.
Skiss på fliken kan du hitta «Lägg till fil». När den används för första gången, det skapar en "data" mapp inuti mappen samma ditt program är och placera filen du valde i den. Alla filer ska du lägga till det i denna mapp. Du kan även skapa den manuellt, innan kodning, om du redan vet vilka filer som du ska använda.
Nu kan du bara ringa filerna i mappen "data" av deras namn istället för att använda deras väg.
Välj en bild, öppna den med färg, Photofiltre eller något och vistas den till 400 x 400 pixlar. Sedan lägga till den i datamappen. (Katt bilden har bra mått, du kan arbeta med det)
Bilder kan lagras i PImage variabler.
PImage variable_name = loadImage("file_name");
filnamn innehåller filnamnstillägget: .jpg, .png till exempel.
Sedan, för att placera den i ditt fönster, du måste bara använda:
Image(variable_name,X,Y);
Om X och Y koordinater, det är inte som när du ritar en funktion (y=f(x)), det är mer som ett värde i en matris.
Som ni kan se på bilden, (0,0) är det övre vänstra hörnet i stället för den nedre vänstra.
- Låt oss lägga till en rubrik. För att skriva något, behöver du 3 funktioner.
textSize(size);
Fill(R,G,B); eller fill(BW);
text ("min text här", X, Y);
Fill() tar samma argument som background() och definierar färgen på alla objekt du vill använda efteråt: text, linjer, former.
Din text börjar ovanför punkten (X, Y).