Grunderna i bearbetning (5 / 8 steg)
Steg 5: former
Det finns några former kan du skapa med ett enda kommando.
line(X,Y,X',Y'); (X, Y) och (X', Y ") är koordinaterna för extremiteter.
rect(X,Y,width,height); (X, Y) är den längst upp till vänster.
Ellipse(X,Y,DX,dy); (X, Y) är stadens, och Dx, Dy, bredden och höjden på ellipsen.
Om du väljer Dx = Dy, får du en cirkel. (Var försiktig, det inte är radien, men diameter)
Men ibland vill du skapa mer komplexa former.
De kommer att lagras i en variabel som PShape. Du behöver följande funktioner att göra och rita en figur.
Du deklarerar en såhär:
PShape MyShape; deklarera en PShape
MyShape.createShape(); / / initiera din PShape objekt.
MyShape.beginShape(); Du kommer att definiera dess hörn.
MyShape.vertex(Xo,Yo); Punkten (Xo, Yo) läggs till i din form.
/ / Repetera MyShape.vertex(X,Y) för varje hörn.
MyShape.vertex(Xo,Yo); Upprepa det första hörnet om du vill stänga formen.
MyShape.endShape();
Shape(MyShape); Dra formen
Pshape.pde sammanfattar det hela. Det skapar en PShape, med number_points hörn.
Obs: I den "för loop", du brukar använda något lik:
för (int jag = 0; jag < number_points; i ++)
Men här behöver du en "< =" att stänga formen.
Nu är det dags att skapa något mer intressant. Template.pde innehåller vad du ska ha grundläggande interaktioner med ditt program. Du kan ladda den och fyll den på samma gång du läsa nästa steg eller använda den för egna program.