LEGO tåg & Blynk (1 / 4 steg)
Steg 1: Architecture overview
Bilden visar "arkitektur" hur detta projekt är ansluten. Den Blynk delen är den sammanbindande elementet. Killarna på www.blynk.cc också ge molntjänster, men jag gillar att använda en lokal server eftersom det kommer att eliminera de flesta latens och tåg måste snabbt reagera på dina kommandon.
Arduino UNO kommer att sända kommandon till din tågen via den trådlösa sändaren NRF (för framtida användning: du kan skicka kommandon tillbaka från tåget till styrenheten till...). Du kommer att ge ut kommandon via Blynk App till handkontrollen Arduino UNO.
Nu ska vi göra Blynk lokal server. Denna programvara är Java baserat så det kommer att köras på något som stöder Java. Detta inkluderar Raspberry Pi men jag tror det är lite långsam. Jag kör serverprogramvaran för min MacBook, som fungerar bra.
Du kan börja här
Där hittar du en förklaring av den lokala Blynk servern och hur du konfigurerar grejer. För den här läraren behöver du inte bry dig om hur du konfigurerar servern. Det kommer att fungera bra för detta ur lådan. Också certifikat som verkligen behövs inte eftersom jag antar att du inte kommer att med denna server 24 x 7 är ansluten till Internet så alla kan spela med dina tåg (... Tja, det finns en idé...). Blynk har en mycket aktiv community och utvecklarna av detta gäng är också verkligen aktiv på forumet, så kan du fråga en massa frågor det alltför :)
När du fått upp detta och kör (som bör ta ca 20 minuter) kan vi få att programmera noden Controller och konfigurera Blynk instrumentpanelen på din mobila enhet. Det snabbaste sättet att kontrollera serverns körs är genom att göra en "telnet localhost 8443" från din lokala dator. Om du blir nedkopplad riktigt snabb, det fungerar.