LEGO tåg & Blynk (2 / 4 steg)
Steg 2: Controller
Som jag nämnde i inledningen, kan det vara klokt att få en MEGA för detta projekt i stället för en UNO. Biblioteken är inte det minsta i storlek och även minnet börjar bli ett problem för mig personligen och jag bara flytta tågen framåt och bakåt...
Jag har bifogat ett exempel controller.ino fil att ladda upp till din Arduino.
Fästa hårdvaran på din Arduino kommer nästa (eller först vad någonsin du vill!). Först vill jag kontrollera att den Blynk delen fungerar så lägger vi till ett Ethernet-gränssnitt. Jag gillar att använda den billiga ENC28J60 eftersom det är ganska mycket Super stabil och smuts billig. Jag har anslutit det med en liten, hemgjorda sköld som ni kan se. Det beror på att både NRF sändaren och ENC använder SPI bussen för att kommunicera. Skillnaden är CE och CSN stiften på NRF. Jag har ändrat de till pin 9 och 8 istället för 9 och 10. (Ja, jag vet, några kablar är lite bränd eller välgjord om du vill;-).
Den sista ENC jag beställde kan drivas med antingen 3,3 v eller 5v, så du kan ta ditt pick med de. NRF är en 3.3V enhet, så se upp!
Alla sladdar som krok som följande till din UNO
ENC28J60:
- CS > D10
- SI > D11
- SÅ > D12
- SCK > D13
- RST > Återställ (om du vill, detta verkligen inte behövs)
- INT > D2 (förmodligen också inte behövs, men jag hakade ändå)
- VCC > 3,3 v eller 5v, ska du ta den rätta PIN-kod
- GND > GND
NRF24L01
- VCC > 3.3V
- GND > GND
- CE > D9
- SCN > D8
- SCK > D13
- MOSI > D11
- MISO > D12
Efter att du anslutit allting måste vi skapa en token Auth-kod på vår mobil enhet för att identifiera din maskinvara till Blynk servern. Installera Blynk-appen och tryck nu på tre små prickar på inloggningssidan. Nu ställa in detta till anpassade och ange IP-adressen för din lokala server. När du trycker på OK, kan du gå nu och skapa en användare. Det kommer automatiskt inloggning och du borde se något lik "Skapa projekt". Så skapa ett nytt projekt och väljer lämpliga hårdvaruplattform. Efter att du klickar på Auth token, kommer få kopieras till Urklipp eller försök att skriva... eftersom vi inte konfigurera den lokala servern, mail inte fungerar, så du måste få Auth token ett annat sätt. Kopiera till Urklipp och skicka det till dig själv fungerar bra. Klicka på "Skapa projekt" nu.
Du kommer att sluta med en tom instrumentpanelen som behöver vi konfigurera. Klicka var som helst på instrumentpanelen kommer du till en lista över Widgets som du kan lägga till din dashboard. Du kan börja med att lägga två stora reglagen. Den första reglaget som vi kommer att använda att styra tåghastigheten och den andra att välja som utbildar vi kommer att kontrollera.
Också lägga till en knapp. Denna knapp kommer att kontrollera om tåget rör sig framåt eller bakåt.
OK, vi fick en instrumentpanel, nu redigera skissen (som du redan hämtat naturligtvis ;-) och ersätta auth token och IP-information för ditt nätverk. Kom ihåg att ändra "server_ip" att peka på din lokala server. Du kan nu ladda upp hela till handkontrollen Arduino UNO.
Om du har installerat alla fore nämnda bibliotek borde du hjälpe till gå! Om du startade din Blynk lokala server, kan du kontrollera loggfilerna i loggen / mapp och granska filen blynk.log. Det bör nämna någonstans "järnvaror sällskap". Detta innebär hårdvara hittas. På din mobila enhet måste du knacka på knappen Spela upp på instrumentpanelen i det övre högra hörnet. Om du får ett meddelande "Din Arduino är offline" du har gjort något fel, men normalt bör man bara göra ingenting eftersom den är ansluten.