Runner spel i VHDL
Vi är EE/CPE studenter på Cal Poly, San Luis Obispo, i en digital design klass undervisas av Professor Andrew Danowitz. För vårt sista projekt var vi uppdrag att skapa ett elektroniskt spel med Nexys 3 FPGA styrelsen. Vi beslutade att skapa en ändlös löpare spel skrivet i VHDL.
I detta instructable kommer vi att införa vår design för det här spelet tillsammans med VHDL modulerna vi skrev. Detta är avsett att vara en "Ändlös löpare" spel. Det finns fyra körfält med blå ruta hinder att flytta från höger till vänster på bildskärmen. Dessa hinder kommer att gå mot ikonen player, en vit ruta. Spelarens uppgift är att undvika hinder genom att flytta upp och ner genom att trycka på knapparna upptill och nedtill på FPGA ombord. Spelaren kommer att ha tre liv innan spelet är över. Om spelaren blir träffad av ett hinder förlorar spelaren ett liv. När spelaren kommer måste hit tre gånger spelare ikonen blir röd och spelet återställas. Vi ingår spelare poäng och liv kvar utgångar på Nexys 3 styrelsen själv (inte på skärmen, som skulle ha varit betydligt svårare).
Denna handledning är avsedd för läsare som har lite förkunskaper i VHDL och användningen av field programmable gate arrays. Vi skrev våra moduler med ISE Design Suite 14,7.
Vi hoppas att detta är en intressant och informativ handledning för andra elever och hobbyister. Vi har inkluderat alla VHDL moduler som vi använde för att skapa spelet i slutet av denna handledning. Modulerna innehåller kommentarer hela, som förhoppningsvis skall besvara de flesta frågor om hur komponenterna i vårt spel fungerar och samverkar med varandra.
Kom ihåg att vi bara studenter bara lära sig att använda dessa verktyg. Detta var vårt första verkliga digital designprojekt, och det är långt ifrån perfekt. Du hittar sannolikt redundant signaler och ineffektiva processer i våra VHDL moduler. Ändå tror vi att detta skulle kunna ge andra idéer för egna projekt. Alla moduler som vi fått från andra källor sätts in i slutet.
Om du använder någon del av våra moduler i ditt eget projekt, ber vi bara att du vänligen kredit oss eller andra skaparna.
Nu kör vi!