Hur trolldom berättelse gjordes (9 / 18 steg)
Steg 9: objekt
Nu när vi haft en spelare som kunde röra sig smidigt, var det dags att gå från grundläggande test rum (jag använde en liten en till få rörelse system fungerar). Vi tänkte att vårt första område skulle vara en skog och att vår handledning område kunde använda den samma konsten, så vi började spriting gräs och jord som skulle användas för plattformar i nivåer. Detta var relativt enkelt, spara för det faktum att vi ville ha de yttersta 2 pixlarna på varje objekt som inte var röra en annan att vara svart för en kantlinje. Trots detta är vi arbetat runt detta och gjorde varje typ av gräs och jord block som vi behövde, sedan göra dem till föremål som kunde placeras i rum. GameMaker är mycket användbar i detta avseende eftersom det lätt kan tilldela en sprite till ett objekt så att den kan användas i ett rum och tillämpliga nödvändiga egenskaper (till exempel inte tillåter spelaren att gå igenom den). Föremål omfattade inte bara plattform block, dock. Allt hade blivit ett objekt ska kunna användas, från huvudpersonen på ljuden till de portaler som tar dig mellan nivåer. Koden kan enkelt appliceras på enskilda objekt eller grupper av dem, att göra objekt mycket mångsidig i sina funktioner och lätt att arbeta med. Det svåraste objekt att arbeta med var faktiskt huvudpersonen, som hans kod för varje åtgärder ingick i objektet.