Hur trolldom berättelse gjordes (5 / 18 steg)
Steg 5: Nivå Design
Efter avslutad huvudpersonen, lämnade jag mycket av spriting och nästan hela nivå design upp till min partner, Devon. Se hur Devon vill komma in i spelet design professionellt när han blir äldre, tänkte jag det skulle vara bra för honom att utforma nivåerna och övergripande skulle skapa en bättre upplevelse för spelare som jag visste att jag snabbt inte kunde dra upp roliga och utmanande nivåer. För nästan varje nivå drog Devon först det på rutat papper i sin helhet att få en känsla för hur det skulle fungera och att enkelt göra ändringar. Hela spelet var baseras på en upplösning på 1280 x 720, så vi arbetade runt varje ruta är ca 100 x 100 pixlar och spelaren att endast ungefärligt 13 rutor horisontellt och 7 rutor lodrätt på en gång. Använder sin kunskap om nivå design i populära plattformsspel, försökte Devon skapa nivåer som intressant och utmanande utan att vara alltför hårt och inte kul. Nivåer byggdes runt huvudpersonens föreslagna hoppa höjd, som gjorde design lite svårare eftersom vi inte vill att spelaren ska kunna hoppa högre än en tredjedel av skärmhöjd. Men nivåer ändrades för att vara mer givande med detta och vi kunde faktiskt klämma in några häftiga nya avsnitt.