Hur trolldom berättelse gjordes (6 / 18 steg)
Steg 6: Rörelsesystem
Nästa logiska steg, naturligtvis, var att skapa en funktionell rörelse som skulle tillåta spelaren att navigera genom rum säng. För detta följde jag en mycket bra YouTube tutorial [https://www.youtube.com/watch?v=IysShLIaosk] som förklaras grunderna i ganska mycket hela spelet, men främst rörelsesystem. GameMaker gemenskapen är oerhört hjälpsam och jag lärde mig att skapa min egen rörelsesystem i princip från grunden i GameMaker Language (GML), som är nybörjare vänlig samtidigt som den är kraftfull. Även om jag lånat en hel del koden för rörelse, kunde jag helt förstå logiken bakom koden, som kanske är mycket viktig eftersom det ledde mig att kunna starta kodning och räkna ut saker för mig själv. En cool sak om den rörelsesystem som jag använder är att det går över det mest grundläggande och kontrollerar om kollisioner baserat på utrymmet runt den spelare i stället för överlappande pixlar inuti spelaren, vilket verkligen gör för pixel-perfekt kollision upptäckt och jämnare rörelse. Vad var riktigt bra om rörelse-systemet var emellertid det faktum att det lätt skulle kunna tillämpas på fiender så hela spelet kunde se polerad.