Göra ett 2D spel med Unity (9 / 19 steg)
Steg 9: jagare
Vårt spel kommer att vara en sida scroller, så vi kommer att placera en nedanför scenen att fånga fallande föremål (som spelare) och en utanför skärmen till vänster för att rensa upp något som redan har rullat ut av.
Börja med att skapa en quad. Klicka på GameObject--skapa andra--> Quad. Ändra det är transformering position x till -25 och y till 0. Ange sedan omforma skala så X 1 och y är 25.
Ge objektet quad ett coolt namn, som Destroyer ta bort komponenten Mesh Collider och lägga till en box collider 2D, men denna gång kontrollera rutan märkt "Är Trigger".
Också lägga till en rigidbody 2D till det, men som gravitation skalan i granskningsfönstret till noll.
I projektet arbetar område, öppna mappen Scripts, och lägga till en ny C# skriften, namn det jagare. Dubbelklicka på den och öppna Monodevelop.
Ange följande kod i den nya skriften och spara den.
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
allmän klass jagare: MonoBehaviour {
Använd detta vid initiering
Ogiltig Start () {
}
void OnTriggerEnter2D(Collider2D other) {
om det objekt som utlöste händelsen är märkta spelare
om (other.tag == "Spelare") {
Debug.Break ();
hemkomst.
}
om (other.gameObject.transform.parent) {
Förstöra (other.gameObject.transform.parent.gameObject);
} annat {
Förstöra (other.gameObject);
}
}
}
Dra objektet jagare Destroy skriptet.
Nu Högerklicka på objektet jagare i fönstret hierarki och välj Duplicera. Ändra transformeringen av den nya jagaren att göras på plats x = 0, y = -15, och skalan till x = 50 och y = 1.
Om du kör ditt spel nu och gå av plattformen (kom ihåg, det finns en osynlig barriär till vänster), det ska pausa spelet och tar dig tillbaka till redaktören.
Vi kommer att fixa det i ett senare steg.
Den sista sak att göra med våra jagare objekt är att göra dem barn utanför kameran objektet, som vi kommer att ha dem att följa med eller de kommer inte göra mycket alls. För att göra detta markerar du dem och dra dem till Main kameran objektet.