Göra ett 2D spel med Unity (8 / 19 steg)
Steg 8: Göra en blandning träd Animation
Gå tillbaka till din spelare animation fönster, med din spelare objekt markerat skapa 5 nya animation klipp, namnge dem jump1-jump5.
För varje klipp, dra en ram från jumpsheet, i ordning. dvs jumpsheet första bilden till jump1, och så vidare.
Öppna fönstret Animator igen, rätt klick, skapa... nya från intetsägande träd. Namn den JumpFall.
Dubbelklicka på den JumpFall staten, öppna blandning trädet i granskaren.
Klicka på den lilla plustecknet och lägga till rörelse fält, göra detta fem gånger.
Ändra tröskeln till intervallet från -13 tills 10 och ändra parametern tröskeln för att vara vSpeed.
Om du är missnöjd med animation, kan du justera värdena med unchecking automatisera tröskel. För detta enkla spel verkar det bra nog. (Animator fick lata... igen)
Nu gå tillbaka till fönstret animatör, kommer du att se trädet blandning öppnas, klicka på baslagret i det övre vänstra hörnet att gå tillbaka till våra bas stater.
Du bör ta bort alla genererade automatisk hoppa stater, Jump1 genom Jump5 nu också. (Tack c0)
Creat en övergång från någon staten till den nya JumpFall staten, och därefter från JumpFall över på tomgång. Detta innebär att vi kan gå till hoppa animeringen från någon stat, dvs om vi faller.
Ställa in övergången från någon stat till JumpFall vara för när marken är falska, och övergången från JumpFall till tomgång för att när grunden är sant.
Allt gjort, köra spelet igen och du bör kunna göra Robot hoppa och animera med mellanslagstangenten. Animationen är lite ryckig brist av ramar, kan du spela med fältet förslag att ändra det lite om du vill.