Göra ett 2D spel med Unity (4 / 19 steg)
Steg 4: Lägg till en spelare
Klicka på GameObject i den övre menyraden, Välj Skapa tomma.
Välj din nya tomt spel objekt i fönstret hierarki och över i granskaren, ändra sitt namn till spelaren.
Nästa lägga till en Sprite Renderer komponent, finns under Rendering.
I projektet tillgångar/sprites mappen, hitta Idle_Sprite, klicka på den lilla triangeln bredvid den och dra en av bilderna till Sprite värdet av komponenten sprite renderer.
Vi behöver några fler komponenter för våra spelare. Lägga till en Rigidbody2D av Physics2D val.
Om du trycker på knappen Spela nu, kommer att våra spelare falla genom navbar. Gå på försök den ute.
Vi kommer att fixa det genom att lägga till några colliders. Något emot intuitivt, vi lägger till en cirkel collider till våra fötter och kropp, och en låda collider vårt huvud.
Nu, om vi trycker på play, vår lilla roboten kommer att rulla över på rygg som en cirkel bottnat robot skulle. Fixa det genom att markera kryssrutan fast vinkel, och sedan när du trycker på play, din robot bör falla till navbar och vila det fint.
Han är lite stor för min smak, så jag ändrade sin storlek i transformeringen till.75 x och 75 y.
Sedan fifflat jag med placering av navbar och robot tills jag var nöjd.
Nu är en bra tid att spara din scen, ge den ett namn som känns bra för dig och spara den.