Göra ett 2D spel med Unity (16 / 19 steg)
Steg 16: Platforms(or doodles)
Skapa 10 nya prefabricerade heter doodle1 om till doodle10.
Skapa ett nytt tomt spel objekt, utan att behöva namnge den.
Öppna mappen sprites och hitta doodles blad, öppna den och välj den första doodlen. Dra det till det tomt spel objektet i fönstret hierarki.
Lägga till en box collider 2D till det i granskaren, sedan spela med skala och center för att få den sitter fint på teckningen. Kom ihåg, detta är vad Robot kommer att landa på.
Öppna mappen prefabricerade/Doodles med de tomma prefabricerade i den och dra sedan den nya GameObject till doodle1 prefab.
Nu, i stället för att upprepa hela processen, bara gå tillbaka till mappen sprite, ta den nästa doodlen, och dra den i Sprite Renderer komponent för objektet spel, justera placeringen av collider och sätta den i nästa doodle prefab.
Upprepa detta för de återstående doodle prefabricerade. När de registreras alla som prefabricerade, kan du ta bort den GameObject som vi gjort för att skapa dem.
Nu duplicera ett BombSpawn objekt under våra Main kameran, och flyttar den från skärmen till höger. Ge den ett nytt namn i granskaren, något som DoodleSpawn.
Dra sedan var och en av de nya prefabricerade till parametern Obj i vår skriften komponent. Dra först till element 0 att ersätta bomben, och de andra att den lilla triangeln bredvid Obj att lägga till dem i listan.
Spela med parametern min/max i komponenten skriften till ändra hur ofta de genereras. Kopiera objektet DoodleSpawn och flytta den upp om du vill att en annan uppsättning nivåer.
En sak jag märkte samtidigt att spela är att robotar max hastighet var för låg, ökade jag det här. Gå till din spelare objekt och justera MaxOmdr variabeln i komponenten skript om du hittar samma fråga.