Göra ett 2D spel med Unity (3 / 19 steg)
Steg 3: Skapa ditt första spel objekt
Först ska du behov den Sprites mapp som jag har tagit som en zippad fil. Extrahera mappen någonstans du kan hitta den.
Enighet, ner i området projekt arbete under fliken projekt, med tillgångar valt, dra i den uppackade mappen till det grå området till höger. Alla sprites som du behöver för att duplicera mitt projekt är i den här mappen.
Navigera till den nya Sprites mappen och hitta en sprite som heter "navbar". Dra som till fönstret scen. Släpp den någonstans nära botten av din scen, som jag har gjort i bilden.
Om du klickar på Main kamera i hierarkin fönstret efter att placera den, kan ni redan se hur det ser ut i ditt spel.
Vi kommer att behöva lägga till vissa komponenter, låt oss börja med en låda colllider, att göra vår låda fast.
Med ditt nya objekt i inspektören, klicka på "Lägg till Component" och lägger sedan till en låda Collider 2D, finns under Physics2D
Gå framåt och lägga till en andra 2D Box Collider till ditt objekt, här en som vi använder för att blockera spelaren från att oavsiktligt falla vid sidan av navbar rätt i början av spelet.
Eftersom jag ville Robot att börja om där han är på webbsidan Instructables, krympte jag den huvudsakliga collider lite. Och andra collider sitter faktiskt i öppen plats, som hindrar vår spelare från att köras ut till vänster när spelet börjar.
Ställ in din box colliders att matcha storlekar i bilden, även set x och y storlek för parametern transformering till 1.5. Titta på förändringarna som äger rum i fönstret scen.