Göra ett 2D spel med Unity (18 / 19 steg)

Steg 18: Spel över



The home stretch!! Allt vi behöver nu är att dö i stället för en paus i koden. Det, och vi behöver en andra scenen, att visa att spelet har upphört och erbjuda möjligheten att spela igen.

Kan lägga till denna scen i bygget innan vi börjar den nya scenen. Välj bygga inställningar i menyn Arkiv pulldown.
I dialogrutan som öppnas, klicka på knappen Lägg till nuvarande och kontrollera att scenen har en scen # noll. Stäng dialogrutan.

Se till att du sparar din aktuella scen och välj sedan ny scen. Namnet på scenen GameOver och lägga den i mappen tillgångar.

Lägga till ett GUIText objekt i GameObject rullgardinsmenyn. I granskaren, ändra ankare till upperen centrerar och justering att centrera. Också ändra teckenstorleken till 20 och färg till svart.

Tillbaka i scenen, dra klibbig anteckningen kallas notes_score till scenen och placera den ungefär center, använda spelfönstret för att se hur det ser ut. Gör samma sak med Game Over spriten, bara släppa det där det ser bra ut.

Skapa ett gameOver skript i mappen skript, som den här.

använder UnityEngine;
använder System.Collections;

allmän klass GameOver: MonoBehaviour {
int poäng = 0;
offentliga GUIElement gui;

Använd detta vid initiering
Ogiltig Start () {
få våra poäng från playerprefs
poäng = PlayerPrefs.GetInt ("poäng");
multiplicera med 10 som vi gjorde på visas poäng
poäng = poäng * 10;
}

void OnGUI() {
ställa in vår text till våra poäng
gui.guiText.text = poäng. ToString ();
Om du trycker retry knappen Ladda scen 0 spelet
IF(GUI. Knappen (nya Rect (Screen.width/2-50,Screen.height/2 + 150, 100, 40), "försök igen?")) {
Application.LoadLevel(0);
}
och avsluta-knappen
IF(GUI. Knappen (nya Rect (Screen.width/2-50,Screen.height/2 + 200, 100, 40), "Quit")) {
Application.Quit();
}
}

}

Spara den och dra den till Main kameran i vår nya scen.

Nästan alla slutförda, vi måste lägga till en funktion i våra skript att passera poäng framåt och vi måste ändra vårt jagare skript där vi har koden rasten att skicka oss till GameOver scenen.

Den nya kamera skriften.

använder UnityEngine;
använder System.Collections;

allmän klass pancam: MonoBehaviour {

flyta ydir = 0f;
offentliga GameObject spelaren;
för våra GUIText objekt och våra poäng
offentliga GUIElement gui;
flyta playerScore = 0;

Denna funktionen uppdaterar vår guitext objekt
void OnGUI() {
gui.guiText.text = "poäng:" + ((int)(playerScore * 10)). ToString ();
}
Detta är generisk funktion som vi kan kalla för att öka poängen med ett belopp
public void increaseScore (int belopp) {
playerScore += belopp;
}
Kameran kommer att inaktiveras när vi laddar en nivå, som poängen i playerprefs
void OnDisable() {
PlayerPrefs.SetInt ("Score",(int)(playerScore));
}

Uppdatering anropas en gång per bildruta
void uppdatering () {
Kontrollera att spelare finns och sedan fortsätta. annars får vi ett felmeddelande när spelaren dör
om (spelare) {

om spelaren har gått x-position-1 börja sedan flytta kameran framåt med en randomish Y-position
om (player.transform.position.x > -1) {

uppdatera våra poäng varje tickande av klockan
playerScore += Time.deltaTime;

float randy = 0f;
Randy = Random.Range (0f, 100f);
om (randy < 20) {
ydir = ydir + .005f;
} else om (randy > 20 & & randy < 40) {
ydir = ydir - .005f;
} else om (randy > 80) {
ydir = 0f;
}
Transform.position = ny Vector3 (transform.position.x + 0.03f, transform.position.y + ydir, -10);
}
}
}
}

Skriptet fast jagare

använder UnityEngine;
använder System.Collections;

allmän klass jagare: MonoBehaviour {

void OnTriggerEnter2D(Collider2D other) {
om det objekt som utlöste händelsen är märkta spelare
om (other.tag == "Spelare") {
Application.LoadLevel(1);
}

om (other.gameObject.transform.parent) {
Förstöra (other.gameObject.transform.parent.gameObject);

} annat {
Förstöra (other.gameObject);
}
}

}

Gissa vad? Du gjorde bara ett spel! Jag gjorde också! Woot för oss!
OK, så det är inte det bästa spelet i världen, men det är knappast det är det. Åtminstone var det inte för mig. Jag var chockad över hur enkelt det har allt blivit, och jag var tvungen att dela. Go få att göra, jag kan inte vänta med att spela några nya coola spel!

Se Steg
Relaterade Ämnen

Monster förödelse: Med hjälp av NFC läsare att frige Gumballs genom ett matchande spel

Med hjälp av NFC läsare för att släppa gumballs genom ett matchande spel.En NFC läsare tillåter användaren att programmera sina NFC kort med en Kinoma Create. Efter programmering placerar användaren den NFC kortet på den andra NFC läsaren, där de kan...

Skapa ett spel med RPG Maker XP

lära sig att använda RMXP!Hej! Detta instructable handlar om att skapa ett enkelt spel med RMXP, ett program som kan laddas ner för en gratis provversion eller köpte för $60,00 på http://tkool.jp/products/rpgxp/eng/. Denna handledning kommer att gå d...

Ett spel med 2 lock-Caplini

jag var med min son på park. Vi satt och åt lunch på ett café och vi pratade.Vi drack ur två vattenflaskor, och jag beslöt att sätta dem till papperskorgen när vi var klara menmin son föreslagit att göra ett spel av dessa flaskor.Han använde två möss...

Att göra ett spel med anteckningar

Idag kommer jag lära dig hur man gör egna spel med anteckningsblock.Detta spel kommer att vara ett antal gissande spel.Steg 1: Hur man gör speletFörsta öppna NotepadSkriv ut (visar bara vad vi skriver och inte koden)Nu ska göra är avdelning (avdelnin...

Hur man gör ett spel med Gamesalad

I detta lära jag dig hur man gör ett spel som använder programmet gamesaladSteg 1: Göra/få konst för speletFörst bort du ska göra/få konst för ditt spel, tänka på allt det behöver från tecken knappar.Och glöm inte att ladda ner programmet på www.game...

Hur man gör en enkel spel i Unity 3D

Unity 3D är en spel-making motor som är kraftfull, enkel att använda, och viktigast, gratis att Ladda ner! (Det finns en mer kraftfull version, men du kan göra mycket med den fria versionen.)Trots sitt namn, kan enhet användas för både 2D och 3D-spel...

Ett roligt spel för alla

Detta "vänners kompatibla beskriver hur snabbt sätta ihop ett roligt spel för din sommar rättvist.Steg 1: Whack-a-Rat kapitalanskaffning spelDetta var en sista minuten projekt som visade sig förvånansvärt väl.En vän ringde runt och berättade han hade...

Kan inte skriva svenska korrekt, på ett japanskt tangentbord, med engelska Windows!

Så vill du skriva engelska, på ett japanskt tangentbord, med engelska Windows.Varför vill du göra det?... Lätt!Om du bor eller arbetar i Japan, har du lite lätt val än att köpa ett japanskt tangentbord.Man skulle kunna tro det skulle vara lätt att ba...

Synthesizer: Ett tangentbord UI med ljudutgång

Vi byggde ett tangentbord UI med fem syntes lägen alla i Javascript, för att visa kraften i med ljudutgång hårdvara stiften av Kinoma skapa. Om du vill köra i Kinoma skapa simulatorn kan du hämta det open source-projektet nu.Använda ljud hårdvara PIN...

Komplett spel med 3d-skrivare, skrivs ut i låda med bönder (kryssrutan är spelplanen)

tanken var att göra ett spel 3d tryckt och speciella för husky älskareSteg 1: Steg 1: idénJag ville ha ett enkelt spel och då speciellt för min hobby (huskys). ingenstans att köpa något whit huskys, så jag gjorde det själv.dess tic-tac-toe men dåvara...

Control spel med istappar!

Tänk om du kunde skapa ett spel där registeransvarige var kall som is? Jag tänkte det kunde vara kul speciellt för player vs player spel... som vill vinna mer? kommer du riskera frostbite? på tungan? Kanske är det bara i mitten av vintern och cabin f...

Spela Tetris-spel med Arduino

Utveckla Tetris spelet via Arduino och lär dig att utveckla ett simulerade spel snabbt för att återskapa klassiskt. Tetris spel hjälpa maker att studera användningen av LCD-skärmen och Arduino program.Demo från:Arduino avancerade kit som tillhandahål...

Spela 2 spelare Sega Genesis spel med en controller på PC-emulator.

Om någon av er är klassiska eran gamers som jag är, du utan tvekan ha en emulator för en äldre konsol på din dator. Emulatorer härma den ursprungliga hårdvaran via programvara så att en person att spela en skiva av deras favorit spel på sin dator. Em...

Hur man lokalt värd servrar Multiplayer spel (med portforwarding)

Hej trötta Internet resenären,Denna guide till vidarebefordran av portar är förmodligen det bästa du kan göra för dig själv och dina kompisar som är bunkras ner i deras vardagsrum som spelar en omgång några kick-ass spel med dig, portforwarding är et...

Spel med tankar/Mindwaves (med Arduino)

Vad vill du tänka varför vi gillar TV-spel? Svaret är inte svårt: videospel visar oss nya, extremt bra utmaningar. Jag spelar videospel sällan, men mina favoriter är Bilspel och öppen värld spel precis som Need for Speed och Grand Theft Auto-serien....

Spela med spänningsregulatorer

alla som har spelat med dessa små arbetshästar i vår värld och undrade hur de fungerar, Läs vidare. De standard tre terminal tillsynsmyndigheterna som 7805(5v) är vad de flesta människor ser och använder utan att tänka för mycket om dem. Alla spännin...

Spela med din mat ala MaKey MaKey

Vår januari Instructables bygga med MaKey MaKey började det sätt de flesta MaKey MaKey bygger förmodligen börja - upphakning av frukter och grönsaker att göra någon form av controller. Det var ett bra sätt att komma igång med kit, på den mest grundlä...

DIY sätt att spela med sfär: simning tillbehör

sfär har rykte om sig att göra ett stänk på pool partier. Med sitt slagtålig polykarbonat skal kan han rulla ut en exceptionell cannonball dyk. Eftersom han redan är vattentät och flyter med lätthet, är allt han behöver nu några simning tillbehör att...

Simon säger spel med unika "twister" controller

jag gjorde detta projekt för ett sista klass projekt i min crafting tekniker klass här senaste terminen. Målet med detta projekt är att göra en kontroll pad ur twister styrelsen för varje makey makey spel. Jag använde min kontroll ombord för en Simon...