Göra ett 2D spel med Unity (17 / 19 steg)
Steg 17: Bonus punkt pickuper
Vi behöver ett skript för att hantera att lägga bonuspoäng till objektet GUIText, så i mappen scripts, skapa ett nytt skript kallas bonuspoäng. Här är skriften för att ange i Monodevelop.
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
allmän klass bonuspoäng: MonoBehaviour {
göra en behållare för heads up display
pancam hud;
void OnTriggerEnter2D (Collider2D col) {
om (col.tag == "Spelare") {
hud = GameObject.Find ("huvudkameran"). GetComponent < pancam > ();
hud.increaseScore(10);
Förstöra (this.gameObject);
}
}
}
Nu tillbaka till scenen och skapa en ny tom GameObject. Hitta powerups i sprites mapp och dra den första spriten till den nya GameObject.
Förändra skalan till x = 2, y = 2 över i granskaren och sedan lägga till en box collider 2D. Denna gång vill vi kontrollera rutan märkt är Trigger.
Nu dra skriptet bonuspoäng till powerups_0. Öppna mappen prefabricerade/bonus och dra GameObject prefab.
Som i föregående steg, bara ersätta Sprite Renderer Sprite för varje prefab och spara dem.
När de sex Bonus prefabricerade görs, kan vi ta bort den GameObject som vi använde för att konstruera dem.
För att leka våra bonusar, vi bara kopiera objektet DoodleSpawn, byta namn på den BonusSpawn, flytta upp lite och byta ut objektet som det leker.