Göra ett 2D spel med Unity (12 / 19 steg)
Steg 12: Rulla kamera!
Kamera objektet görs alla, så vi behöver verkligen bara ett controller-skript.
Bara en liten förändring innan vi skriver manuset. Bakgrundsfärgen. Det måste vara vit, raden ser crumby om inte, för att inte nämna inlägget det noterar bör du väljer att använda dem.
Välj bara huvudkameran i fönstret hierarki och klicka på den färg nummer i granskaren, en färg väljare kommer att dyka upp. Välja vitt.
Okej, nya manus, jag ringde min pancam. Skapa en i dina script mappen och öppna den i Monodevelop, och ange följande.
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
allmän klass pancam: MonoBehaviour {
flyta ydir = 0f;
offentliga GameObject spelaren;
Använd detta vid initiering
Uppdatering anropas en gång per bildruta
void uppdatering () {
Kontrollera att spelare finns och sedan fortsätta. annars får vi ett felmeddelande när spelaren dör
om (spelare) {
om spelaren har gått x-position-1 börja sedan flytta kameran framåt med en randomish Y-position
om (player.transform.position.x > -1) {
float randy = 0f;
Randy = Random.Range (0f, 100f);
om (randy < 20) {
ydir = ydir + .005f;
} else om (randy > 20 & & randy < 40) {
ydir = ydir - .005f;
} else om (randy > 80) {
ydir = 0f;
}
Transform.position = ny Vector3 (transform.position.x + 0.03f, transform.position.y + ydir, -10);
}
}
}
}
Nu behöver du bara använda skriptet till Main-kameran i hierarkin, och dra sedan objektet spelare till parametern skript.
Prova spelet igen, du har bara gjort en oändlig löpare! Tja, nästan. Vi behöver fortfarande några saker, men det blir nära nu.
Min hand är bara något större än jag vill ha det, men jag kommer bara finjustera det ner lite i scen-redigeraren.