Göra ett 2D spel med Unity (5 / 19 steg)
Steg 5: Lägga till lite liv i Robot
Med spelare Markera objektet och lägga till en komponent som animatör. Lägga till komponenter--> Diverse -> animatör.
Avmarkera "Gälla rot Motion" och markera rutan "Animera fysik".
Nu öppna din animatör fönster. Du kan göra detta via fönster dra ned om det inte redan är öppet i området projekt arbete. Jag docka min längst ner.
Öppna fönstret animering med-spelare fortfarande markerad i hierarkin. Det finns också i fönstret rullgardinsmenyn. Jag dock mig i samma område som min scen och spelet windows.
I fönstret animering, klickar du på små små trianglarna bredvid "sample" att skapa ett nytt klipp.
Ned nedan, öppna din tillgång/sprites mapp och öppna inaktiv spriten igen. Skift markerar du hela serien av bilder och drar dem upp till fönstret animering.
Eftersom animatör (mig) var billig på ramar, återställa stickprovsstorleken till 10.
Nu titta på din animatör, bör du automatiskt ha två stater läggs en någon stat och en ny standard stat, Idle. Orange färg berättar att det är animation standardtillstånd.
Om du har följt stegen korrekt, bör du ha en animerad Robot nu när du trycker på play.
Skapa en annan animation och kalla det enhet. Använda enheten sprite plåt. Igen, lägre bildhastighet. Jag sätter det på 20 för nu. Du kan snurra det senare för att passa dig.
I fönstret animatör, kommer du se att en andra stat automatiskt har skapats. Stor! Låt oss en Lägg till en float parametern namnet "Speed" till våra animatör innan vi skapar övergångarna.
Nu Högerklicka på viloläge, och välj "göra övergång". Dra sedan till Enhetsstatus. Detta bör göra en liten pil bar. Välj på triangeln i mitten av fältet övergång. Ändra det övergången villkoret i granskaren när hastighet är större än 0,01. Nu skapa en övergång från bilresa tillbaka till idle med villkoret att hastigheten är mindre än 0,01.
Nästa vi kommer att behöva bygga ett controller skript för Robot.