Göra ett 2D spel med Unity (11 / 19 steg)
Steg 11: Blyertspenna linje
Vi kommer att använda dem för en stor del av resten av spelet, när nivån genereras genom programmering.
Börja med att skapa en ny mapp i mappen tillgångar, och kalla det prefabricerade. Skapa en ny Prefab genom att högerklicka och välja Prefab. Namn den ny Prefab pencilline.
Hitta den sprite som heter pencilline i mappen sprite, och dra det till den nya gameObject i fönstret hierarki.
Lägga till en box collider 2D och ändra storlek på den för att passa den pencilline image.0.03 av 0,05 verk.
Öppna mappen Prefab och sedan dra GameObject till prefab. Ikonen ändras för att matcha den nya prefab.
Ta bort objektet spelet när du har placerat det i din prefab. Vi behöver inte originalet längre.
Nu lägga till en ny C# skriptet i mappen Scripts, kallar det pencilline. Öppna den och skriv in följande skript.
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
allmän klass pencilline: MonoBehaviour {
att hänvisa till våra prefab pencilline
offentliga GameObject obj;
flyta lastx = 0f;
Använd detta vid initiering
Ogiltig Start () {
}
Uppdatering anropas en gång per bildruta
void uppdatering () {
om vi har flyttat långt nog göra en ny pencilline
om (transform.position.x > (lastx + 0.02f)) {
Initiera (obj,transform.position,Quaternion.identity);
lastx = transform.position.x;
lastx = transform.position.x;
}
}
}
Dra scriptet till objektet penciltip i handen. Sedan med penciltip fortfarande markerad, öppna mappen prefab och dra din pencilline prefab över till den nya obj parametern på handkontrollen skript.
Vår kamera har fortfarande kontroll skript, men om du kör spelet, bör du se ett pencilline objekt genereras vid spetsen på pennan. Du kan se det eftersom bakgrunden är blå och linjen gjordes för en vit bakgrund.