Techno Zeus Halloween kostym (2 / 7 steg)
Steg 2: Projektor Mount utmaningar
Detta var den svåraste delen av projektet. Jag gick igenom många versioner innan han gick över den design som du ser här; Det finns några andra saker jag skulle vilja prova (att lägga till en lins för att förkorta kast). Några av de saker som jag försökte ingår med en spegel för att hålla vikten mer centrerad, projektorn orienterad vertikalt och horisontellt.
Utmaning: Stelhet och förutsägbarhet
Slutmålet är att ha en fast och förutsägbar geometri så den projektion kan passa med masken polygoner under verkliga situationer. Minsta förändring av vinkeln mellan projektor och mask är omedelbart uppenbart, och skadar effekten. Detta uppnåddes genom att fastställa en aluminium vinkel bar i slots sågade i en gammal cykel hjälm. Slips-wraps användes för att hålla allt på plats. Det är inte snyggt, men det fungerade.
Utmaning: Viktfördelning
En annan stor utmaning är distansera av projektorn från masken: desto större projektion område, ju längre du måste placera projektorn och mer nedåtriktade kraft skapar det framtill på headsetet. Efter några försök sår jag upp att lägga till en lead-acid batteri på baksidan av hjälmen som motvikt. Storlek och vikt av det resulterande huvudbonad balanserad men besvärliga och resten av dräkten var anpassade för att dölja detta.
Framtidens teknik bör tillhandahålla lösningar: mindre projektorer och bättre batterier, tillsammans med korta kast linser kommer att hålla projektorn ljus och nära ansiktet.
Utmaning: Projektion geometri
Du kan inte har projektorn direkt framför masken annars du kan inte prata med någon utan smällde dem i ansiktet (jag gjorde några då ändå); projektorn kommer också att i siktlinjen för alla tittare. För att lösa problemet, gjorde jag den projektor bommen vinkeln upp på ca 15 grader; Detta minskar min strejker till ett minimum (3 lampa strejker och några bonks till cheferna av mina vänner). Denna vinkel ökar också projektion täckningen i vertikal riktning: Tänk på hur en spotlight balk växer när du vinklar det från rakt ner (snäva cirkel) till en vinkel subparallel till mål ytan (mycket elongate ellips). Detta var bra för mig eftersom masken var relativt lång, så jag kunde sätta projektorn närmare till mask och hjälp affär den med de andra utmaningar som diskuterats ovan. En nackdel med att projektorn i vinkel är att ned-vända polygoner inte får något ljus. Jag brydde mig alltför mycket i mitt fall eftersom det gav en illavarslande utseende: mörkt nedan panna åsen.