Robo-Mobile - en hemmagjord Bluetooth Robot (4 / 16 steg)
Steg 4: App Inventor: Intro
Hur Bluetooth fungerar med Arduino
Bluetooth för Arduino är i grunden en trådlös serieport. Om du inte vet vad en serieport är, det är i grunden en plats där kommandon kan skickas genom att styra din Arduino om det är programmerad för de kommandon som du ger den. Detta uppnås vanligen genom att ansluta USB till datorn och data skickas från ett fönster på skärmen till Arduino. Men nu när Bluetooth skölden är ansluten, det finns inte behov av USB-kabeln. Kommandon kan nu skickas från en ansluten bluetoothenhet till Arduino. Detta är exakt den funktion vi ska använda vår fjärrkontroll.
För oss kommer vi först att göra det så att android-telefon kan "parkopplad" eller i samband med Bluefruit. Efter hopkopplingen är då anslutna och kunna skicka kommandon genom den seriella porten. Detta kommer att vara användbart eftersom vår app kommer att skicka Arduino ett kommando eller i detta fall en lätt # eller värde när en knapp trycks i app. När skickas till Arduino, Arduino tar värdet och matchar det med ett kommando, när det vet dess befaller det kör den. Detta är hur app kommer att kontrollera Arduino och därför chassit.
För att göra programmering denna app så enkelt som möjligt att göra jag använde ett verktyg som heter App Inventor. Detta verktyg som nu ägs av MIT, ursprungligen ägs av Google, var det enklaste sättet att göra en snabb android app för min robot. App Inventor är ett verktyg som använder block som dess programmeringsspråk. (Väldigt lik Scratch.) Du dra block och fäst dem för att göra en logik bit som är programmering av app. Jag går snabbt över layouten av App Inventor. App Inventor består av två olika typer av visningar, block vy, och designer. Blockera vyn visas i logik och programmering. Designer innehåller utseendet av app. App Inventor är inte mycket uppdaterad om designer och har det gamla Android 2.x utseendet, och inte alla funktioner är tillgängliga, men för vårt syfte det är en snabb och smutsig lösning.
Hur jag gjorde min app startar med designer block. Det finns tre grundläggande block för denna app: en Listpicker, en knapp och en BluetoothClient. Dessa är de grundläggande block av app och är ett måste att försäkra app fungerar. Varje block förklaras nedan.
Listpicker - är på skärmen designer listpicker kommer att se ut precis som en knapp men knappen annorlunda. Detta block kan du välja ett val från en lista. I appen kommer denna komponent/block att tilldelas listan över alla Bluetooth adresserna känner till telefonen och används för att koppla ihop telefonen med Arduino. För att säkerställa anslutning, ska varje gång app öppnas Bluetooth-adress vara ansluten igen.
Button - komponenten är den viktigaste insatsvaran i android app. Det är sättet app vet när du ska skicka en signal/värde till Arduino och som signal att skicka. Om en knapp är märkt "Framåt", ska knappen Skicka ett värde till Arduino via Bluetooth som Arduino tolkar som ett framåt kommando. App ska ha många knappar, var och en skickar ett annat värde till Arduino och Arduino tolkar kommandon annorlunda beroende på det värde som erhölls.
BluetoothClient - detta är den viktigaste komponenten som gör app "Bluetoothed." Det ger många funktioner/block som sedan kan kopplas till andra block som knappen och listpicker att göra app fungerar.
Andra användbara designer block:
Etiketter - detta är ganska self förklarande. De kan vara dynamiska och ändra eller bara bo som en statisk etikett på skärmen.
Arrangemang - dessa är i grunden avdelare. Utan systemen är komponenterna alla organiserade en under den andra. Med arrangemang, kan komponenter ordnas nästan alla sätt.