Halley: Ambassadör Robot 001 (15 / 18 steg)
Steg 15: Grafiska Visualizer med Unity3D.
Detta är grafiska bildeffekter skapad med Unity3D att visa en realtid simulering av roboten samtidigt skickas seriella data till Arduino för varje servo position på övre hälften av roboten. Även om enhet utformad för att göra TV-spel, tjänar det vårt syfte mycket väl som en robot controller. Observera att du inte behöver Pro-versionen för detta projekt - den fria versionen bör fungera alldeles utmärkt.
Till att börja skjuta upp enighet och öppna projektmapp märkt "Halley Robot". Detta kan göras genom att gå till Arkiv -> öppna projektet och välja mappen "Halley Robot". Öppna sedan upp scenen med titeln "Halley_Robot". Detta kan göras genom att gå till fönstret projekt och att klicka på ikonen enighet med titeln "Halley_Robot". Nu Välj objektet märkt "Arduino gemensam kontroll". I granskaren bör du en uppsjö av inställningar. Ändra en som säger "Port" till namnet på din Arduino serieport (på Windows, bara hamnar allt från COM1 till COM9 verkar fungera. På OSX, använda det fullständiga namnet på porten, som är något lik "/ dev/tty.usbmodem#"). Vid det här laget bör du kunna trycka på Play-knappen (formad som en triangel på den övre mellersta delen av fönstret enhet) för att börja kör simuleringen. Om du inte ser några uppenbara röda fel, bör du kunna fullt styra roboten på denna punkt. Observera att du behöver din Arduino ansluten om du vill köra detta program.
Här är kontroller som jag har satt upp:
- Tryck M för att växla mus spårning. Om aktiverad, kommer robotens huvud följa positionen för musen.
- Tryck på en siffra från 0 till 5 på Numpad till höger på tangentbordet att styra arm positioner. Du kan lägga till fler positioner genom att ändra objektet "Utgör Control" i hierarkin.
- Skriv i rutan i det övre vänstra hörnet av simuleringsfönstret och tryck på tala att göra roboten prata. Detta är faktiskt drivs av Google Översätt för text till tal-funktionen, så du behöver en Internetanslutning för att detta ska fungera.
- Tryck på någon siffra från 0 till 6 på den övre delen av tangentbordet för att styra i ansiktet. Vi kommer att omfatta hur man ställer in Android telefonen så att den återspeglar ansiktet i simuleringen i nästa steg.
Obs: Om du är bekant med hur du använder enhet, rekommenderar jag att lära sig grunderna här: http://unity3d.com/learn/tutorials/projects/roll-a-ball. Medan detta förklarar grunderna om hur du använder enhet, det egentligen bara repor yta på vilken enhet klarar av. Om du vill lära mer om Unity (eller något annat för den delen), rekommenderar jag starkt spendera en massa tid att utveckla små projekt på egen hand och successivt ackumulerar kunskap som du går längs.